مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه عملی و کاربردی شود
کد خبر: 3820094
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه عملی و کاربردی شود

گروه فرهنگی ــ رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل گفت: یکی از دلایلی که نهج‌البلاغه در غربت است این است که مفاهیم این کتاب در جامعه عملی و کاربردی نمی‌شود و این در حالیست که راهکارهای تمامی مباحث و مشکلات جامعه در نهج‌البلاغه آمده است.

حق به معنای مطالبه‌گری استبه گزارش ایکنا از اردبیل، رحیم انوری، مدرس دانشگاه و رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان اردبیل، روز گذشته، 26 خردادماه در سلسله نشست‌های «مطالبه‌گری و ارائه راهکار‌ها» با موضوع «بحران هویت جوانان از دیدگاه نهج‌البلاغه» که در سالن شهید رجایی استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: نهج‌البلاغه دوغربت دارد؛ یکی غربت معرفتی و شناختی، دیگری غربت رفتاری و عینیت بخشی به مفاهیم.

وی افزود: یکی از دلایلی که نهج‌البلاغه درغربت است و امام علی(ع) شدیداً از آن اظهار ناراحتی می‌کرد، این است که مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه عملی و کاربردی نمی‌شود و این در حالیست که راهکارهای تمامی مباحث و مشکلات جامعه در آن آمده است.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل افزود: حق به معنای مطالبه گری است، با این مضمون که مردم بر گردن دولت حق دارند و دولت نیز برگردن مردم حق دارد. حق دوسویه است و اگر تک سویه باشد استبداد به همراه دارد.

انوری بیان کرد: عوامل بی‌هویتی دینی در ضعف زیرساخت‌های هویتی است، بنابراین اگر در جامعه ارزش‌ها در جایگاه خود قرار نگرفته و اجرا نشود، جوانان دچار بی‌هویتی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: انسان در رابطه با خدا یک صفت بندگی دارد که آن را با آگاهی و شناخت، به خداآگاهی می‌رساند و دارای سه بعد اندیشه‌ها، گفتارها، عملکرد‌ها و رفتار‌ها است.

انتهای پیام

captcha