تجمع کارگران در سالروز تصویب قانون کار
کد خبر: 3765736
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

تجمع کارگران در سالروز تصویب قانون کار

جمعی از کارگران کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشور در سالروز تصویب قانون کار در برابر خانه کارگر حضور یافتند تا صدای مطالبات خود را به گوش دولتمردان و مسئولان برسانند.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: این مراسم صبح امروز (سه شنبه) در خیابان ابوریحان و برابر ساختمان خانه کارگر برگزار شد.

هشدار نسبت به افت شدید قدرت خرید کارگران و تاکید بر توجه به وضع معیشت خانوارهای کارگری، لزوم مهار تورم و مقابله با گرانی‌ها، همسان سازی حقوق بازنشستگان، حفظ امنیت شغلی کارگران، صیانت از منابع تامین اجتماعی و ایجاد اشتغال پایدار از مهمترین مطالبات کارگران حاضر در این مراسم بود.

در این مراسم که به مناسبت۲۹ آبان ماه ـ سالروز تصویب قانون کارـ برگزار شده بود، کارگران با انتقاد از عدم اجرای صحیح قانون کار، راکد ماندن بخش‌هایی از قانون در طول سالهای اخیر و همچنین تحقق مطالبات معوق کارگران بسیاری از شرکتها و کارخانه‌هایی نظیر هپکو و نیشکر هفت تپه را خواستار شدند.

براساس این گزارش علیرضا محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر نیز سخنران دیگر این مراسم بود که در این رابطه با بیان این‌که قانون کار در این سال‌ها مورد دست‌اندازی قرار گرفته و مشکلات زیادی داشته است، گفت: حداقل حقوق امروز یعنی هیچ و باز گروهی می‌خواهند آن را حدف کنند و حذف این حق؛ آغاز استثمار و بهره‌کشی است.

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر این‌که قانون کار برای کارگران است، ادامه داد: امروز کارگران در جاهای مختلف ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند مانند شرکت هپکو و به همین دلیل هم اعتراض کردند. البته کسانی تند حرف زدند و اگر این اتفاقات در دستگاه قضایی یا دولت می‌افتاد، کارکنان آنها چه رفتاری می‌کردند!؟ امروز اگر کارگران اعتراض می‌کنند، حرف صنفی می‌زنند.

وی ادامه داد: ما از ابتدا با این شیوه خصوصی‌سازی مخالف بودیم و هنوز هم هستیم زیرا هرچه بلا بر سر تولید و کارگران می‌آید از این شیوه خصوصی‌سازی است.

محجوب با اشاره به مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه گفت: اعتراض صنفی نباید مورد برخورد قرار بگیرد و حق اعتراض صنفی در قانون اساسی آمده است. عضو کمیسیون کارگری مجلس گفت: وقتی حق را کاملا و فقط به خصوصی‌سازی می‌دهند حق کارگر تبدیل به باد هوا می‌شود. متاسفانه امروز همه چیز از رسانه تا سایر امکانات در دست سرمایه‌داران افتاده است. وی افزود: امروز ما برای بحث معیشت دورهم جمع شده‌ایم. ما تا سال گذشته حداقل دستمزد را طبق ماده ۴۱ محاسبه کردیم. محجوب گفت: ما دو راه برای تعیین حداقل معیشت داریم. اواخر آذر ماه ۹۶ بدون اتفاقات و تنش‌های اقتصادی حدود سه میلیون تومان حداقل معیشت بود. مساله معیشت و خط فقر مطلق سه میلیون تومان است.

وی افزود: براساس این مساله بنا شد تصمیماتی بگیریم. آنچه ما مطالبه می‌کنیم روشن است. وقتی به عنوان دولت و مجلس پذیرفتیم که خط فقر مطلق روی ۳ میلیون است. اگر راجع به حداقل مزد نمی‌توانیم از رقم کمتر حرف بزنیم، اشکالی ندارد. لازم باشد بازهم اثبات می‌کنیم که رقم درست است. رسیدن به سطح حداقل معیشت و دور شدن از خط فقر مطلق مهم است. نظر ماست که مزد باید بالای ۳ میلیون تومان باشد.

وی با اشاره به تجمع دیگری که در مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است، گفت: جمعی از برادران ما در سازمان برنامه و بودجه سخنرانی می‌کنند. قرار بود جمعیت یکجا باشد اما دوستان ما بررسی کردند و دیدند که مزاحمت ایجاد می‌شود و از این رو برنامه در دو محل برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، گروه دیگری از کارگران امروز در برابر ساختمان سازمان برنامه و در میدان بهارستان حضور یافتند و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون افزایش دستمزدها، حمایت از قانون کار، بهبود سطح معیشت، امنیت شغلی کارگران و همسان سازی حقوق، مطالبات و خواسته‌های خود را مطرح کردند.

captcha