تشکیل انجمن‌های علمی ـ دانشجویی بین‌رشته‌ای/ تشریح جزئیات ‌جشنواره ملی حرکت
کد خبر: 3765714
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
غفاری اعلام کرد:

تشکیل انجمن‌های علمی ـ دانشجویی بین‌رشته‌ای/ تشریح جزئیات ‌جشنواره ملی حرکت

گروه دانشگاه - معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ انجمن علمی دانشجویی در کشور فعالیت دارد و تلاش ما تاسیس انجمن‌های بین رشته‌ای علوم است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی حرکت که هفته نخست آذرماه در اصفهان برگزار می‌شود، ظهر امروز، سه شنبه 29 آذرماه، با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست اظهار کرد: جشنواره ملی حرکت که یکی از رخداد‌های مهم عرصه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌هاست، به نوعی دستاورد‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های علمی و دانشجویی را به نمایش می‌گذارد.
 
وی با بیان اینکه بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ انجمن علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعال هستند، ادامه داد: این انجمن‌ها در قالب ۴۰ اتحادیه علمی فعالیت دارند و عمده این انجمن‌ها تحت پوشش اتحادیه‌ها هستند و بیشتر شامل رشته‌هایی می‌شود که در واحد‌های دانشگاهی به صورت مستقل فعالیت دارند. افزون بر این در دوره جدید اعتنا و توجه به تشکیل انجمن‌های بین رشته‌ای با توجه به اهمیت و ضرورت آن در دستور کار معاونت قرار گرفته است.

غفاری گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز این دوره از جشنواره حرکت اضافه‌شدن بخش بین‌الملل است و در کنار دعوت از انجمن‌ها و دانشجویان داخلی به منظور ارائه و نمایش دستاورد‌های این انجمن‌ها، با اعلام فراخوانی از دانشجویان خارجی هم دعوت به عمل آمد و که اقبال خوبی به شرکت در جشنواره نشان دادند و نزدیک به ۲۱ هزار نفر دانشجوی خارجی در این جشنواره ثبت‌نام کردند. این اقبال و مشارکت دانشجویان خارجی با توجه به هجمه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، یک دستاورد علمی برای کشور محسوب می‌شود.

غفاری افزود: این تعداد شرکت‌کننده فوق از ۱۰۷ کشور دنیا هستند و در نهایت ۸۰ نفر از این دانشجویان از ۷۱ کشور و در ۵۰ رشته در مقاطع تحصیلی مختلف در جشنواره حضور خواهند یافت؛ بیشترین تعداد شرکت‌کننده از قاره اروپا و کشور آلمان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف این جشنواره فراهم کردن پیوند و ارتباط بین جامعه علمی و دانشگاهی با سازمان‌ها و نهاد‌های خارج از دانشگاه اعم از حوزه صنعت، کشاورزی و اقتصادی است. در راستای تقویت ارتباط صنعت با جامعه، با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اصلی در کشور مکاتباتی صورت گرفته و از آن‌ها برای بازدید از جشنواره دعوت کرده‌ایم.

وی درباره ایجاد فضای رقابتی بین انجمن‌های علمی دانشجویی در کنار عرضه و نمایش دستاوردها، به خبرنگار ایکنا گفت: جشنواره شامل چند بخش است که در کنار بخش نمایشگاهی و بین‌الملل یک بخش بازار هم وجود دارد که آثار شرکت‌داده شده در جشنواره پس از ارزیابی در این بخش و در فضایی رقابتی حضور پیدا می‌کنند.

غفاری همچنین درباره ملاک‌های انتخاب انجمن‌های علمی در حوزه علوم انسانی و آثار منتخب این انجمن‌ها گفت: حوزه علوم انسانی و انجمن‌های علمی دانشجویی این عرصه بیشتر در عرصه نشر و کتاب فعالیت دارند. همچنین در کنار این بیشترین آثار علمی انجمن‌های علوم انسانی به فعالیت‌های اجتماعی بر می‌گردد.

وی درباره بازنگری آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویی اظهار کرد: این بازنگری بیشتر معطوف به تشکیل انجمن‌ها و تسهیل شکل‌گیری آن‌ها بوده است. همچنین در راستای فراهم شدن ارتباط بیشتر این انجمن‌ها با بخش‌های آموزش و پژوهش بوده است.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، جشنواره ملی حرکت رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاورد‌های برتر علمی دانشجویی کشور است که سالانه توسط وزارت علوم برگزار می‌شود. امسال دانشگاه اصفهان باهدف افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های علمی و حمایت و تشویق آن‌ها، شناسایی انجمن‌ها و دانشجویان دارای دستاورد‌های علمی ممتاز، انعکاس و انتقال تجربه فعالیت‌های علمی موفق میان دانشجویان و تشویق آن‌ها به فعالیت‌های متناسب با اولویت‌ها و نیاز‌های کشور، چهار آذرماه میزبان یازدهمین جشنواره ملی حرکت است.

یادآور می‌شود، یازدهمین دوره جشنواره حرکت در پنج گروه آموزشی فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و هنر و معماری و در حوزه‌های رقابتی انجمن علمی، فعالیت خلاقانه، نشریه، مسابقه، محتوای دیجیتال، کتاب، اختراع، کارآفرینی و بخش ویژه ر. در اصفهان برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha