جشنواره مقاومت پس از 15 دوره کارکردش را از دست نداده است/ تأثیرگذاری جشنواره بر جبهه جهانی مقاومت
کد خبر: 3765698
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
محمد خزائی:

جشنواره مقاومت پس از 15 دوره کارکردش را از دست نداده است/ تأثیرگذاری جشنواره بر جبهه جهانی مقاومت

گروه هنر ــ دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت:جشنواره مقاومت پس از 15 دوره برگزاری نه تنها کارکرد خود را از دست نداده است بلکه سعی دارد الگویی برای فیلم‌سازان جهانی در جبهه مقاومت باشد.

جشنواره مقاومت محلی برای تربیت فیلمسازان انقلاب در منطقه است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور محمد خزائی دبیر جشنواره و دیگر مدیران بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی صبح امروز 29 آبان‌ماه، در تالار سوره برگزار شد.

در ابتدای مراسم کامران ملکی، مدیر بخش چهل سال سینمای مقاومت و کارگاه‌های انتقال تجربه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» گفت: حمید آخوندی، ضیاء الدین دری، یدالله صمدی و حبیب الله کاسه ساز بزرگانی هستند که متأسفانه این روزها در بین ما حضور ندارند این سینماگران در طول چهارده دوره گذشته همیشه یاری‌رسان ما در برگزاری هر چه بهتر جشنواره بودند اما متأسفانه امروز آن‌ها در جمع ما حضور ندارند. جشنواره مقاومت با برگزاری نکوداشت‌های مختلف سعی می‌کند به نوعی یاد و خاطره آن‌ها را در جشنواره جاودانه کند. پس از سخنان ملکی خانواده سینماگرانی که برای آن‌ها نکوداشت برگزار خواهد شد روی سن حاضر شدند و از پوسترهای عزیزان سفر کرده خود رونمایی کردند. پس از این مراسم بخش اصلی جشنواره آغاز شد.

حمید خزائی دبیر این فستیوال اظهار کرد: پانزدهمین دوره جشنواره با همت سازمان بسیج مستضعفان، روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب برگزار می‌شود. بعد از برگزاری این جشنواره از 12 تا 15 آذرماه، نمایش فیلم‌های این رویداد ارزشی در لبنان آغاز خواهد شد. یادآور می‌شود در اکران‌ این فیلم‌ها فیلمسازان ایرانی نیز حضور خواهند داشت.

وی درباره تعداد فیلمسازان حاضر در جشنواره اظهار کرد: 200 فیلمساز داخلی و خارجی در این جشنواره حاضر هستند البته متقاضی برای حضور بیش از این تعداد بود ولی ما با توجه به ظرفیت جشنواره‌ میزبان این تعداد هستیم. درباره هیئت داوران بخش‌های مختلف نیز باید بگویم 57 چهره سرشناس کار داوری را انجام خواهند داد.

خزائی با بیان اینکه جشنواره مقاومت در 6 بخش برگزار خواهد شد گفت: 24 اثر خارجی در جشنواره مقاومت حضور دارند این تعداد نیز از بین 23 کشور انتخاب شدند همچنین بخشی در جشنواره راه اندازی شده که در آن سینماگران از جنایت علیه مردم یمن سخن خواهند گفت.

وی همچنین تأکید کرد: تلاش ویژه ما در جشنواره مقاومت این است که دایره آثار را گسترده‌تر از قبل کنیم چون برخی‌ها متصورند که معنای مقاومت تنها به آثار دفاع مقدسی خلاصه می‌شود در صورتی که این معنا بسیار گسترده است برای مثال مضامین چون مقاومت شیعیان آذربایجان، بازخوانی برخی از مقاطع انقلاب، مقاومت مردم سوریه و عراق، مقاومت ایرانیان با اجانب در طول تاریخ، حمله آمریکا به طبس، منافقین به روایت نیروهای بریده از این سازمان و ... از جمله مضامین مورد نظر در این رویداد ارزشی است.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره مقاومت کارکرد جهانی دارد گفت: فیلمسازان بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که به واسطه اندیشه‌هایشان فرصت دیده شدن را پیدا نمی‌کنند برای همین جشنواره مقاومت فرصتی است تا این قبیل هنرمندان کارهای خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند. برای همین امسال چند فیلم خارجی با این محوریت در جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

تهیه کننده فیلم «به وقت شام» تأکید کرد: ایجاد گفتمان انقلاب اتفاق دیگری است که ما می‌خواهیم در این جشنواره آن را رقم بزنیم. این خواسته به این شکل حاصل می‌شود فیلم سازان جوان علاقه‌مند با حضور در این رویداد با همفکران خود گفت‌وگو کرده و راهکارهای جدید را برای ارائه آثارشان انتخاب می‌کنند همچنین جشنواره مقاومت با آموزش فیلمسازان جوان خارجی و حضور آن‌ها در جشنواره به آنان آموزش می‌دهد تا بتوانند مبلغ ارزش‌های مقاومت در سینما باشند.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت تأکید کرد: میهمانان بسیار شاخصی در جشنواره حضور دارند که همه آن‌ها از چهر‌ه‌های شاخص مبارزه با صهیونیسم هستند البته منظورمان فیلمسازان شاخص کسانی هستند که به لحاظ کاری آثارشان با معیارهای جشنواره مقاومت همخوانی دارد. برگزاری سه کارگاه تخصصی در ایام جشنواره اقدام دیگری است که ما روی آن تأکید ویژه‌ای داریم چون می‌خواهیم دستاوردی که از آن کسب می‌کنیم عینی و عملی باشد.

وی در بخش دیگری از این برنامه تأکید بر اینکه نباید تصور کرد جشنواره مقاومت در پی پاسخ‌گویی به جریان خاصی است گفت: همه ما در سینمای جمهوری اسلامی فعال هستیم برای همین نباید تصور کنیم که جشنواره ما پاسخی به اتفاقی خاص در سینما است. برای همین تلاش می‌کنیم تا با همدلی به خواسته‌هایمان دست پیدا کنیم. در این میان کمک نهادهای انقلابی و ارزشی این امکان را برای ما فراهم آورده تا جشنواره‌ شکل اجرایی پیدا کند والا شاید ما قادر به برگزاری این جشنواره نبودیم.

خزائی با بیان اینکه سینماگر مقاومت باید مطالبه‌گر باشد گفت: سینمای ایران و سینماگران انقلاب باید مطالبه‌گر باشند مخصوصاً سینما مستند و مستندسازان ما نیازمند افق تازه در عرصه فیلم‌سازی هستند. خلا مطالبه‌گری فیلمسازان انقلاب و متعهد پیرامون مسائل و موضوعات اجتماعی حس می‌شود در این دوره که اگر آثار زیادی در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی به دست ما رسیده ولی احساس می‌شود که هنوز فیلمسازان انقلابی به صورت جدی وارد این عرصه نشدند.

تهیه کننده فیلم « امپراطور جهنم» تأکید کرد: بخش آموزش جشنواره مقاومت به منظور تربیت و حمایت از استعدادهای جوان فیلمسازی در سطح منطقه و کشورهای هدف از طریق «‌مدرسه سینمای روایت» اقدام به آموزش یک هفته‌ای تعدادی از نیروهای علاقه‌مند به سینما و فیلمسازی کرده است این مدرسه از سال 2012 افتتاح شد و در هر دوره بین 40 تا 50 فیلمساز در این دوره‌ها حضور داشتند.

خزائی جشنواره مقاومت را میراث معنوی و فرهنگی دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: جشنواره مقاومت بعد از حدود 40 سال از انقلاب و دفاع مقدس و پس از 15 دوره برگزاری با دور شدن از سال‌های جنگ نه تنها کارکردش را از دست نداده و نمی‌دهد . دستاوردهای دفاع مقدس امروزه در مسیری افتاده که روز به روز اهمیتش بیشتر می‌شود این جریانات در کشورهای مختلف مثل هر دوره تاریخی فراز و فرود دارد، اما نتیجه آن در جریان جبهه جهانی مقاومت کارکرد دارد.

خزائی درباره کشورهایی که به جشنواره مقاومت فیلم ارسال کردند گفت: ونزوئلا، آمریکا، شیلی، تانزانیا، بنگلادش، آرژانتین، روسیه، سوریه، عراق، یمن، بحرین، عربستان، لبنان، فرانسه، اسپانیا، هند، اروگوئه، کانادا، ترکیه، بوسنی، انگلیس و چین کشورهای هستند که با 42 فیلم در جشنواره حضور دارند.

انتهای پیام

captcha