انتشارات بنیاد شهید باید به سرعت پوست‌اندازی کند
کد خبر: 3765685
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
یک نویسنده:

انتشارات بنیاد شهید باید به سرعت پوست‌اندازی کند

گروه جهاد و حماسه ــ مجید عمیق، نویسنده کودک و نوجوان گفت: انتشارات بنیاد شهید با پرداخت‌های ضعیف و نبود نقشه راه به صورت سنتی عمل می‌کند لذا به نظر می‌رسد این انتشارات باید به سرعت پوست‌اندازی کند.

انتشارات بنیاد شهید باید به سرعت پوست‌اندازی کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از تازه‌های نشر شاهد صبح امروز، ۲۹ آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید برگزار شد.
کاویانی‌راد در این مراسم با اشاره به بی‌توجهی به کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: مسئولیت خطیری بر عهده نویسندگانی است که در عرصه ایثار و شهادت قلم می‌زنند، چه کسانی که تولید محتوا می‌کنند و چه آن‌هایی که تولیدات را ترجمه و یا منتشر می‌کنند تا در دسترس مردم قرار گیرد.
وی افزود: شاهدان عینی ایثار و شهادت، صندوقچه‌ای ارزشمند از دفاع مقدس را در دل خود دارند که باید در شناخت و حفظ آن‌ها تلاش کرد، البته بخشی از این سرمایه از دست ما رفته و داشته‌ها و خاطرات کسانی که جنگ را دیده و تجربه کرده‌اند، از دست نسل‌های آینده خارج شده است. در حالی که آن‌ها مهم‌ترین سند حقانیت بودند.
کاویانی‌راد ادامه داد: در دنیا تولیدات بی‌شماری با موضوعات گوناگون عرضه می‌شود، اما برخی از موضوعات نه فقط تولیدات هنری، بلکه مکتوبات ارزشمندی هستند که اسنادی برای آیندگان به شمار می‌روند و باید این اسناد را مورد تحلیل و بررسی قرار داد که متأسفانه در این زمینه کار جامعی انجام نشده است. از سوی دیگر این اسناد در حال از بین رفتن هستند، چرا که تاریخ آن‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد و یا تصرفات ذهنی در آن‌ها دخیل خواهد بود؛ از این رو برای جلوگیری از آسیب بیشتر این آثار، باید اسناد را ثبت کنیم.
وی در ادامه درباره نهضت ترجمه در عرصه ایثار و شهادت بیان کرد: متأسفانه تولیدات اصیل خود را فرآوری نکردیم و به شدت نیازمندیم داشته‌هایمان را در قالب ترجمه ارائه کنیم. همچنین در ادبیات جنگ و دفاع مقدس، تولیداتمان را صد برابر کنیم.
کاویانی‌راد تصریح کرد: نشر شاهد در حوزه ادبیات پیشرو بوده و باید تولیدات صد در صدی را مورد توجه قرار دهد. این انتشارات، از سال ۱۳۶۸ آغاز به کار کرده و تاکنون ۱۶۸۵ عنوان کتاب در قالب چاپ نخست و تجدید چاپی روانه بازار نشر کرده که از این تعداد، ۴۰۰ عنوان در حوزه کودک و سایر عناوین در حوزه بزرگسالان تولید شده است.
وی با اشاره به حوزه پژوهش در زمینه ایثار و شهادت بیان کرد: در این زمینه، ۴۲ مجلد از فرهنگ اعلام شهدا که مشتمل بر سیره‌نگاری و خلاصه زندگی شهدا است، ۹ جلد از آن‌ها متعلق به استان‌ها و بقیه مربوط به استان تهران است که در آستانه تولید قرار دارند. ثبت وصیت‌نامه شهدا نیز از اقدامات دیگری است که تاکنون ۵۴ مجلد از آن‌ها که مربوط به ۲۱ استان است، تولید شده و وصیت‌نامه شهدای ۱۱ استان دیگر در حال تولید است.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید گفت: ۵۰ عنوان از تولیدات نشر شاهد به زبان‌های دیگر ترجمه شده و در ۱۳۲ عنوان موفق به دریافت جوایزی شده و چهار دوره نیز به عنوان نشر برگزیده معرفی شده است.
وی تصریح کرد: خلأ نظریه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به شدت، احساس می‌شود و ما انتظار داریم، مجموعه اسناد و انتشارات شاهد، به سمتی حرکت کند تا کتاب‌های مرجع تولید کند، ما نیازمندیم ادبیات جدیدی در تبیین مبانی ایثار و شهادت به وجود آید.
در ادامه این مراسم، رضا قاسمی، نویسنده کتاب «آخرین زره‌پوش» درباره کتابش گفت: من در لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب دیده‌بان بودم، سیزده جلسه مصاحبه با جانباز صحبت‌الله بداغی داشتم که هر یک از جلسات حدود دو ساعت بود و پس از تنظیم، شش بار این کتاب را ویرایش کردم.
وی افزود: اغلب خاطرات دفاع مقدس را خوانده‌ام و همواره این دغدغه را داشتم که از جنگ بنویسم. در اغلب کتاب‌ها، راوی به طور خطی روایت می‌کند که من این روش را دوست نداشتم و در کتاب خودم، سوم شخص را وارد ماجرا کردم به همین دلیل، نویسنده در این اثر کاملاً حضور دارد.
محمدمهدی عبدالله‌زاده، نویسنده کتاب «مهرنگاران» نیز در ادامه گفت: اهل نظر، اهل کار نیستند و اهل عمل، اهل نظر نیستند. کسی که می‌خواهد در حوزه دفاع مقدس قلم بزند، باید براساس مبانی نظری باشد و بداند که تاریخ شفاهی در ایران و یا دنیا در چه وضعیتی است.
وی افزود: این کتاب، ۴۲ خاطره از جانبازان است که به صورت موضوعی تدوین شده است. البته اغلب آثار من این گونه است. به ویژه کتاب «خط‌شکنان» که متأسفانه دیده نشد و اگر این کتاب در دست انتشارات «سوره مهر» بود به چاپ دهم می‌رسید و از سوی دیگر سهم من از کتاب به خانواده شهدا نیز داده نشده است.
رضا محبی‌راد، شاعر کتاب «پازل» نیز گفت: تنها سلاحی که توان مقابله در برابر ادبیات را دارد، همان ادبیات است و باید از سوی نویسندگان و شاعران مورد توجه قرار گیرد. من در شعر‌هایی که می‌سرایم، ساده و گیرا کار می‌کنم تا مورد پسند مخاطبان، به ویژه، جوانان باشد.
در ادامه این مراسم، مجید عمیق، نویسنده کودک و نوجوان در سخنان کوتاهی گفت: ما در آثار این انتشارات، پرداخت‌های ضعیف، نبود نقشه راه، ترجمه‌های ضعیف، سنتی فکر کردن به ویژه در نشریه‌های کودکان، نبود واژه‌نامه جنگ و ... را شاهد هستیم و به نظر می‌رسد، انتشارات بنیاد شهید باید پوست‌اندازی کند.
انتهای پیام

captcha