ضرورت شناسی جریان‌‌های مدعی طب اسلامی/ مجموعه‌ای به نام داروسازی اسلامی وجود ندارد
کد خبر: 3761428
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
مجاهدی بيان کرد:

ضرورت شناسی جریان‌‌های مدعی طب اسلامی/ مجموعه‌ای به نام داروسازی اسلامی وجود ندارد

گروه سلامت ــ دبیرکارگروه نظام سلامت در اسلام وزارت بهداشت برگزاری کارگاه‌های قرآن و سلامت، دیدارهای مستمر با علمای حوزه جهت تبیین آموزه‌های صحیح دینی در سلامت را عمده فعالیت‌های این کارگروه از زمان تشکیل آن دانست.

نیاز به آسیب‌شناسی جریان‌ مدعی طب اسلامی / مجموعه‌ای به نام داروسازی اسلامی نداریممرتضی مجاهدی، دبیرکارگروه نظام سلامت در اسلام وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به تشکیل این کارگروه در یک سال گذشته و استقرار آن در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، اظهار کرد: در یک‌سال گذشته نظام سلامت در اسلام با حضور کارشناسان مطالعات بین رشته‌ای قرآن و سلامت، فقه و حدیث در مشهد مقدس برگزار شد.
وی افزود: پس از این همایش و فعال شدن کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت برنامه‌های این کارگروه با کمیسیون هماهنگ شده و کارگاه‌های مشترک قرآن و سلامت را برگزار می‌کنیم.
مجاهدی بیان کرد: در حال رایزنی و پیگیری این موضوع هستیم که این کارگاه‌ها دارای امتیاز بازآموزی شده تا هم دانشگاه‌ها به برگزاری آن‌ها علاقمند شوند و هم پزشکان و اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز از حضور در آن‌ها استقبال کنند.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هدف از تشکیل و برگزاری کارگاه‌های قرآن و سلامت را آسیب‌شناسی و جریان‌های مدعی طب اسلامی و تببین اصول استفاده صحیح از آموزه‌های اسلام در سلامت دانست و عنوان کرد: این مباحث نیاز به کار کارشناسی داشته و برای این منظور در حال رایزنی با اساتید حوزه و دانشگاه بوده تا شاکله و روش صحیح علمی را که مورد تأیید هر دو نهاد حوزه و دانشگاه باشد شناسایی کنیم.
وی بیان کرد: بر اساس سیره اهل بیت(ع) و نظر علمای اسلام مشخص است که نوع ورود دین به سلامت چگونه بوده و ما باید بر اساس قرائن و شواهد متقن این نوع ورود را شناسایی، آموزه‌های آن را تبیین کرده و از دل آن یک سری قواعد و اصول را برای کاربرد آن در نظام سلامت استخراج کنیم.
مجاهدی تأکید کرد: در برخی از جا‌ها دین اصلا هیچگونه ورودی به سلامت نداشته و اصلا آن را رسالت خود نمی‌داند، مثلا براساس آیه‌های قرآن و حتی روایات معتبر از ائمه اطهار(ع) و عملکرد علمای اسلام در طول تاریخ، هیچ مکتب داروسازی به نام اسلام نداشته و دین هیچ مجموعه داروسازی را معرفی نکرده است؛ این حوزه به دانش بشری واگذار شده تا با آزمایش‌ها و آزمون و خطا‌های علمی حوزه‌های آن را کشف کنند بر همین اساس ما باید به این موضوع نیز پرداخته و آن را از آموزه‌های دینی سلامت جدا کنیم.
دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام ادامه داد: وقتی نوع ورود اسلام به سلامت تبیین شد، هم به هدف آسیب شناسی جریان‌های مدعی می‌رسیم و هم نیاز‌های این حوزه و راه‌های صحیح علمی رسیدن به این نیاز‌ها مشخص می‌شود.
مجاهدی با بیان اینکه اعضای کارگروه نظام سلامت در اسلام نیاز به آموزش مداوم علمی و فقهی دارند تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف دیدار‌های مستمری را با علما، مراجع و اساتید حوزوی داریم.
وی در پایان یادآور شد: کارگروه نظام سلامت در اسلام به کار ایجابی در حوزه طب و دین پرداخته و کار سلبی را رسالت و مسئولیت خود نمی‌داند، این کار وظیفه معاونت درمان وزارت بهداشت و قوه قضاییه بوده و آن‌ها پیگیر فعالیت غیر قانونی به نام دین در سلامت هستند.
انتهای پیام
captcha