1200 بدعت و خرافه پیرامون مسجد درست شده است
کد خبر: 3740598
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
حجت‌الاسلام قرائتی:

1200 بدعت و خرافه پیرامون مسجد درست شده است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس موسسه مسجد با بیان اینکه فلسفه مسجد، هدایت مردم است، گفت: هزار و 200 خرافه و بدعت پیرامون مسجد درست شده است که باید مسجد را از این مسائل تطهیر کنیم.

1200 بدعت و خرافه پیرامون مسجد درست شده استحجت‌الاسلام والمسلمین تقی قرائتی، رئیس موسسه مسجد در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: اگرچه در تقویم روزی به نام مسجد نامگذاری شده که در این روز صهیونیست‌های جنایتکار، مسجد الاقصی را به آتش کشیدند، اما باید بدانیم که نه یک روز، بلکه هر روز، روز جهانی مسجد است؛ زیرا مسجد برای همه مردم، همه امور و همه روزهاست.

رئیس موسسه مسجد ادامه داد: وقتی می‌گوئیم مسجد برای همه مردم است، یعنی برای زن و مرد و کودک و پیر و جوان و نوجوان است و اختصاص به قشر و گروه خاصی ندارد. حتی مسجد باید پذیرای کسانی باشد که ممکن است از دید ما ظاهر مناسبی هم نداشته باشند.

قرائتی اظهار کرد: وقتی می‌گوئیم مسجد برای همه امور است یعنی اینکه در مسجد همه کارهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید مورد بررسی قرار گیرد و به رفع مشکلات در این زمینه‌ها بپردازیم.

رئیس موسسه مسجد با بیان اینکه مسجد هیچ روزی تعطیلی ندارد، بیان کرد: مسجد مانند بدن انسان و غذایی است که می‌خوریم؛ وقتی هر غذایی را می‌خوریم هر جای بدن به انرژی آن نیاز داشته باشد، آن را دراختیار او قرار می‌دهد و نیازش را تامین می‌کند؛ ما به معده دستور نمی‌دهیم که چه باید بکند؛ مسجد هم خودش مدیر است و قابل مدیریت توسط ما نیست.

قرائتی تصریح کرد: مسجد مشکلات را برطرف می‌کند، ولی ما چون از مسجد گریزان شده‌ایم و مساجد کم جمعیت شده است، هر روز و هر هفته مشکلی جدید برای نظام و جامعه پیش می‌آید و تا به مسجد بر نگردیم و جایگاه آن را احیاء نکنیم، مشکلاتمان بیشتر خواهد شد.

وی با محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در تخریب مسجد الاقصی اظهار کرد: ما اگر همه کشورهای سوریه و اردن و لبنان و ... را هم داشته باشیم، ولی مسجد الاقصی را در اختیار نگیریم، باز هم باخته‌ایم، ولی اگر این کشورها را نداشته باشیم، ولی مسجد الاقصی را داشته باشیم، برده‌ایم، زیرا تا غده چرکین رژیم جعلی اسرائیل در منطقه وجود دارد، اجازه نمی‌دهند میان مسلمین وحدت واقعی و هم‌افزایی صورت بگیرد.

قرائتی تصریح کرد: تا مسجد الحرام در دست آل سعود باشد، ما هر ساله به حج می‌رویم و کشته می‌دهیم و تحقیرمان می‌کنند، چون مسجد را که برای همه مسلمین است، برخی به انحصار خود درآورده‌اند.

رئیس موسسه مسجد با بیان اینکه مسجد زمان ندارد و برای عاشورا و عرفه و روز قدس و شب قدر هم هست، عنوان کرد: مسجد، سیبل انقلاب و نظام و محور وحدت مسلمین است، به همین دلیل هم دشمنان مسجد را هدف قرار داده‌اند تا نقطه مرکزی اسلام را بزنند؛ وقتی صهیونیست‌ها مسجد الاقصی را به آتش می‌کشند و آل سعود مسجدالحرام را به اختیار خود در آورده است، نشانگر نقش متعالی و کانونی مسجد در دین اسلام است.

قرائتی تاکید کرد: در چنین شرایطی، وظیفه اصلی ما هم دفاع از مسجد است؛ دفاع از مسجد بر همه چیز اولویت دارد، زیرا دفاع از مسجد است که منجر به دفاع از دین و خاک خواهد شد، زیرا مسجد برای هدایت ناس وضع شده است، همان طور که قرآن شریف فرموده است: إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ(آل عمران/ 96).

قرائتی با بیان اینکه اگر مسجد نباشد، جامعه اسلامی هم قوام ندارد، تصریح کرد: 1200 بدعت و خرافه در مورد مساجد درست شده است که باید دامن مسجد را از آن‌ها تطهیر کنیم، همان طورکه انبیاء و بزرگان دینی برای تطهیر مردم مسجد بناکردند.

وی افزود: در داستان حضرت ابراهیم در قرآن و در آیه شریفه 125 سوره بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» بر تطهیر مسجد برای نمازگزاران و عاکفین در مسجد تاکید شده است، بنابراین اگر زمینه حضور مردم را در مسجد فراهم کنیم، همه مشکلات کشور هم حل خواهد شد، زیرا پازل اسلام با مسجد تکمیل می‌شود.

رئیس موسسه مسجد به برخی مشکلات و موانع در رونق مسجد اشاره کرد و گفت: مسجد خانه سالمندان و کودکستان نیست و باید همه اقشار در آن حاضر شوند، پرده‌های میان زنان و مردان در مساجد اسلام، سابقه نداشته و باعث تفرقه و دوری زنان از مسجد می‌شود.

وی افزود: همچنین عموما در مسجد نماز جماعت و تعقیبات وجود دارد و مراسم دیگر نداریم یا کم داریم، در صورتی که مسجد می‌تواند محور بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی باشد.

قرائتی با بیان اینکه در مسجد، اتاق دربسته نباید باشد، گفت: مسجد خودش همه را مدیریت می‌کند، بنابراین چیزی به عنوان هیئت امناء برای مدیریت مسجد به تنهایی کارساز نیست و همه مردم در تمامی امورات مسجد باید مشارکت داشته باشند.

وی افزود: اگر امام جماعت در جلو می‌ایستد چون کارشناس دین است، ولی وقتی مسجد به حضور همه نیاز دارد، همه باید در رفع مشکلات مسجد مشارکت داشته باشند و هر کسی وظیفه خود را در مورد مسجد انجام دهد.

انتهای پیام

captcha