عرفه؛ روز اعتراف به گناهان
کد خبر: 3740372
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

عرفه؛ روز اعتراف به گناهان

گروه معارف - استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: روز عرفه یکی از اعمال و اجزای حج است که حاجیان باید در این روز در سرزمین عرفات به اعتراف گناهان خود، راز و نیاز با خداوند و آمادگی برای اعمال دیگر حج بپردازند.

عرفه، روز اعتراف به گناهانحجت‌الاسلام رضا حق‌پناه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، عنوان کرد: یکی از اعیاد اسلامی روز عرفه است که یکی از علل نام‌گذاری این روز آشنایی حضرت آدم و حواست اما اصلی‌ترین دلیل آن سخنان جبرئیل امین به حضرت ابراهیم(ع) است که فرمود «به گناهت اعتراف کن؛ مناسک و عبادات خود را بشناس».
وی افزود: از امام صادق(ع) سوال شد علت نام‌گذاری روز عرفه چیست؟ حضرت فرمودند «جبرئیل امین، حضرت ابراهیم(ع) را بیرون آورد و از آن حضرت درخواست اعتراف به گناه و شناسایی عبادات و مناسک خود را کرده است». از این جهت این روز عرفه نام‌گذاری شده و سرزمین عرفات نیز محل آن شناخته می شود.
این مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: اولین عمل بعد از احرام وقوف در عرفات بوده که این یکی از بخش‌های مهم و از ارکان حج است. در واقع شروع حج تمتع با این شناخت و معرفت است.
حجت‌الاسلام حق پناه اظهار کرد: روز عرفه یکی از اعمال و اجزای حج است که حاجیان باید در این روز در سرزمین عرفات به اعتراف گناهان خود، راز و نیاز با خداوند و آمادگی برای اعمال دیگر حج بپردازند.
وی ادامه داد: روز عرفه، روز دعا و نیایش است و در آخر این روز ملائک از خداوند درخواست آمرزش افراد حاضر در سرزمین عرفات را می‌کنند. ارزش روز عرفه آنقدر زیاد است که گفته می‌شود اگر کسی در شب‌ قدر آمرزیده نشد، به سرزمین عرفات رفته و در این روز از خداوند طلب آمرزش کند.
این مدرس دانشگاه علوم اسلامی گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند»؛ بنابراین عرفه جایی است که حاجیان باید این روز را قدر بدانند؛ نه تنها حاجیان بلکه تمام مردم باید این روز را قدر بدانند.
حجت‌الاسلام حق پناه خاطرنشان کرد: روز عرفه، عید است اما به عنوان عید نامیده نمی‌شود؛ یعنی اگر در این روز کسی روزه بگیرد، ثواب 90 روز روزه گرفتن را دارد اما در عین حال اگر این روزه باعث ضعف آن فرد شده و جلوی دعا کردن او را بگیرد، نباید روزه گرفته شود تا فرد بتواند به دعا و نیایش بپردازد.
وی عنوان کرد: روز عرفه شامل آدابی از جمله دعا برای مومنین است؛ همچنین زیارت امام حسین(ع) در این روز ثواب ویژه و خاصی دارد. خواندن صد مرتبه آیت‌الکرسی، سوره توحید، صلوات، ذکرها و دعاهای مخصوص، مقدماتی برای خواندن دعای عرفه است.
این مدرس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: همانطور که در سال، شب قدر یک شب بوده، روزه عرفه هم یک روز است و باید به درستی قدر آن دانسته شود. در این روز باید معرفت و نزدیکی بندگان به خدای خود چندین برابر شود.

انتهای پیام

captcha