پرداخت نقدی در مطب‌؛ وسیله‌ای برای فرار از مالیات و دور زدن تعرفه‌ها/ محبوبیت از دست رفته
کد خبر: 3738047
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

پرداخت نقدی در مطب‌؛ وسیله‌ای برای فرار از مالیات و دور زدن تعرفه‌ها/ محبوبیت از دست رفته

گروه سلامت ــ درخواست اخلاق و حفظ کرامت بیماران امروزه به وسیله الزام پزشکان به داشتن کارتخوان و پرداخت مالیات از سوی این قشر پر درآمد به عنوان مطالبه‌ای فراگیر در فضای مجازی داغ شده است.

پرداخت نقدی در مطب‌ پزشکان وسیله‌ای برای فرار از مالیات و دورزدن تعرفه‌هااز میان بسیاری از موضوعات روز جامعه ما، خطاهای پزشکی بی‌شمار، بی‌اخلاقی‌های روزانه، تجویزات القایی و بی‌توجهی به بیماران بستری کافی است؛ تا جامعه پزشکی را سوژه رسانه‌ها کرده و مورد انتقاد قرار گیرند، اما چند روزی است که مسأله نداشتن کارت خوان در مطب‌های پزشکی کاربران فضای مجازی را به ویژه در توئیتر با دو هشتگ #پزشک_ فراری_ از_کارتخوان و #پزشک_فراری_ از_مالیات سوق داده است تا بار دیگر اخلاق پزشکی را از این طریق از جامعه پزشکی مطالبه کنند.
 
این هشتگ از پنجشنبه در توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی آغاز و با گذشت سه روز از آن همچنان در میان کاربران مورد استفاده قرار گرفته و هر یک تجربه‌ای از نداشتن کارتخوان در مطب‌های پزشکی و سرگردانی برای یافتن دستگاه ATM و اخذ وجه نقد برای پرداخت ویزیت پزشکی را بازگو می‌کنند.
 
کاربری در این رابطه چنین نوشته است: «در بدترین حال ممکنی که حتی راه رفتن برایم سخت بود خودم رو به مطب دکتر رسوندم و بعدِ ویزیت ازم خواست فوری خودمو برسونم بیمارستان برای ... فک کنین با اون حالم، منشی منو مجبور کرد تا برم دنبال ATM و پول ویزیت رو نقدی براش بیارم»
 
کاربر دیگری چنین می‌نویسد: «وقتي من ِكارمند با حقوق دو ميليون و 500، پارسال ٤ ميليون ماليات از حقوقم كم شده، هيچ پزشكي حق نداره با درآمد حداقل ٣٠ ميليون تومني، ماليات سهم مردم رو نده اين كه بقيه اختلاس ميكنن يا دزد و فاسد شدن هم به شما ربطي نداره شما وظيفه تو انجام بده لطفا»
 
کاربر دیگری با یادآوری خطاهای پزشکی و مرگ بیماران در اثر این اشتباهات، نداشتن کارتخوان و فرار مالیاتی را یک جنایت می‌داند و می‌نویسد: «نداشتن کارت خوان در مطب و بیمارستان‌ها کوچک‌ترین جنایاتی که سفید پوشان محبوب جامعه در حق بیماران و عوام مردم می‌کنند، کم‌نیستند کسانی که به خاطر اشتباهات پزشکی در قبرستان خوابیدن و به خاطر دستکاری در پرونده خون آنها پایمال شده».
 
کاربران دیگری نیز الزام وظایف وزارت بهداشت در نظارت بر این قشر را یادآور شده و می‌نویسند: «مالیات فقط بر دوش کارگر و کارمند نیست، چرا وزارت بهداشت از پزشک فراری از کارتخوان حمایت می‌کند؟ چرا نظارتی نیست؟ چرا هیچ احساس خطری از باطل شدن مجوز نظام پزشکی ندارند؟ چرا فساد در وزارت بهداشت امری طبیعی ست؟ دعوت می‌کنم هر پزشک فراری از کارتخوان را با نام پزشک و آدرسش اعلام کنیم»
 
از سوی دیگر برخی از کاربران به نیز به معرفی پزشکانی می‌پردازند که در مطب‌های خود کارتخوان نداشته و بیماران را مجبور به پرداخت پول نقد می‌کنند.

550 میلیارد تومان فرار مالیاتی
فرار مالیاتی که از سوی برخی کاربران مورد توجه قرار گرفته است از سوی کامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور مورد تأیید قرار گرفت، وی عنوان کرد: در حال حاضر مالیات پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است اما اکنون این قشر تنها ۱۵۰میلیارد تومان مالیات می‌پردازد.

نبود کارتخوان راهی برای دور زده تعرفه‌های پزشکی
فرار مالیاتی این روزها از سوی وزارت بهداشت نیز تأیید شده و گفته می‌شود که در این راستا هیچ الزام قانونی برای نصب کارتخوان از سوی پزشکان وجود ندارد. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه می‌گوید: عده‌اي كه نمي‌خواهند شفاف‌سازي مالياتي داشته باشند، از اين شيوه استفاده مي‌كنند. اما مدتي است اين موضوع مطرح شده و قراردادن كارت‌خوان در مطب پزشكان به مطالبه مردم تبديل شده است. با توجه به اينكه قراردادن كارت‌خوان زحمتي‌ هم ندارد، ممكن است بي‌توجهي به آن عللي مانند فرار مالياتي و تخلفات تعرفه‌اي داشته باشد. توصيه ما اين است كه پزشكان در مطب دستگاه كارت‌خوان بگذارند به دليل اينكه امروزه مردم براي دريافت خدمات درماني به‌ویژه براي خدماتي كه بايد مبالغ قابل توجهي بپردازند مانند دندان‌پزشكي يا اكو قلب، معمولا اين ميزان را به صورت نقد همراه ندارند و مردم راحت‌تر هستند كه با كارت‌خوان مبلغ آن را پرداخت كنند و وزارت بهداشت به پزشكان توصيه مي‌كند براي ارائه خدمات بهتر به مردم از دستگاه كارت‌خوان در مطب استفاده كنند.

نبود الزام قانونی
وی همچنین در نشست خبری دو هفته قبل خود نیز بار دیگر این موضوع را مطرح کرده و گفت: از نظر قانونی نه وزارت بهداشت و نه سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند مشاغل مختلف را الزام کنند که چطور ارقام و هزینه‌هایشان را دریافت کنند. اما بالاخره ممکن است حتی در پرداخت حق ویزیت معمولی و یا رقم‌های درشت مشکلاتی برای مردم ایجاد شود که ما از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم. عدم وجود دستگاه‌های کارت خوان در مطب پزشکان ممکن است منجر به نارضایتی‌هایی برای مردم شود، از پزشکان می‌خواهیم که این تسهیلات را برای مردم ایجاد کنند.

کارتخوان در مطب‌ها نیاز به قانون ندارد
محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات حریرچی می‌گوید: استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان نیاز به تصویب قانون ندارد، چرا که این امری بدیهی است که هر واحد فعال در حوزه درآمد و تجارت یا بازار که انتقال مالی دارند، باید برای شفافیت درآمدها از دستگاه کارتخوان استفاده کنند و این یک قانون است.

وی در دفاع از جامعه پزشکی یادآور می‌شود: هم‌اکنون پزشکان ما هم برای شفاف‌سازی در زمینه درآمدها از قانون مستثنی نیستند، ضمن اینکه جامعه پزشکی هم از این موضوع استقبال می‌کند، چرا که اگر این فضا روشن باشد، اخذ مالیات هم بر اساس درآمدها صورت می‌گیرد و هم شاید استفاده از دستگاه کارتخوان باعث شود که کمتر به پزشکان اجحاف شود.

اظهار نظر سازمان امور مالیاتی در مورد فرار مالیاتی پزشکان صحیح نیست
در همین حال حسینعلی شهریاری، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ایکنا به افرادی که چرا چنین قانونی برای الزام پزشکان نسبت نصب کارتخوان وجود ندارد و چرا مجلس چنین قانونی را برای اقشار دارای درآمد تصویب نمی‌کند می‌گوید: کارتخوان داشتن یا نداشتن پزشکان در شأن مجلس نیست که به آن بپردازد.
 
وی در پاسخ به این موضوع که این مورد امروزه به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است عنوان می‌کند: در حال دولت نتواسته است اقشار دیگر را به این کار وادار کند، قانون اول سیستم مالیاتی روشنی را برای همه اصناف وضع کند که کار خوبی بوده و در همه دنیا نیز وجود دارد بعد بخش‌های دیگر مجبور به شفافیت مالی بکند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهار نظر سازمان امور مالیاتی نسبت به فرار مالیاتی پزشکان نیز عنوان کرد: این گونه نیست که هر چه سازمان امور مالیاتی بگوید درست باشد، سازمان امور مالیاتی به جای اینکه بگوید پزشکان مالیات نمی‌دهند، ممیزین و کارشناسان خود را اصلاح کند گیر اصلی آنجا وجود دارد.

اگر قانونی وجود ندارد برای آن وضع کنند
فرار مالیاتی پزشکان و عدم وجود نصب کارت‌خوان در مطب‌ها مورد توجه سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت قرار گرفت حساب کاربری این سازمان در توئیتی نوشت: « دیده‌بان شفافیت و عدالت از مطالبه مردمی اجبار #پزشک_فراری_از_کارتخوان به پرداخت مالیات قویا حمایت می‌کند
سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت باید فورا جلوی این حرکت وقیحانه برخی #پزشکان را بگیرند»
احمد توکلی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: پزشکان باید ملزم شوند که کارتخوان داشته باشد، در قانون تصریح شده اصناف و کاسب‌ها باید ماشین الکترونیک داشته باشند چه طور برای پزشکان الزام قانونی وجود ندارد؟ ضمن اینکه پزشکان قشری هستند که بیشترین درآمد را دارند چرا نباید مالیات بپردازند؟ اگر هم قانونی وجود ندارد باید برای آن وضع کنند چه طور برای افراد دیگر قانون وضع می‌شود اما برای اینها نیاز به قانون وجود ندارد؟

توکلی افزود: پزشکان یک گروه تحصیل کرده هستند و باید بهتر تشخیص دهند که مالیات بپردازند و درک کنند که بدون مالیات خدمات به جامعه امکان پذیر نیست، متأسفانه برخی از پزشکان اما آنقدر طمعکار هستند که نمی‌خواهند مالیات بپردازند در حالیکه خود آنها به وسیله خدماتی که از مالیات به وجود آمده درس خوانده و حتی زندگی خود را می‌گذرانند.

پزشکان نجیب
اما در میان این اظهار نظرها کاربران بسیاری نیز علاوه بر معرفی پزشکانی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند به معرفی پزشکانی می‌پردازند که با رعایت اخلاق پزشکی هم کارتخوان در مطب‌های خود نصب کرده و هم گاهگداری از بیمارانی که وضعیت مالی خوبی ندارند حق ویزیت دریافت نمی‌کنند. این کاربران در مقابل هشتگ پزشکان فراری از مالیات یا کارتخوان هشتگ #پزشکان_نجیب را راه اندازی کرده‌اند.

کاربری می‌نویسد: «بحث پزشک فراری از کارتخوان باعث نشه فداکاری خیلی از پزشكان نجيب نادیده گرفته بشه. تو هر قشری، بد پیدا میشه»
یک کاربر نیز می‌گوید: بايد بين پزشكان نجيب و پزشكان سيري ناپذير تفاوت قائل شد».

واکنش جامعه پزشکی
همچنین کاربرانی نیز که اتفاقا از جامعه پزشکی بوده به این هشتگ‌ها واکنش نشان داده و برخی آن را نشانه بخل جامعه دانسته و به آن حمله کرده‌اند؛ کاری پزشک چنین می‌نویسد: «من نميدونم به كارتخوان پزشكا چيكار دارين؟ شما بايد حق ويزيت بدي ديگه براتون چه فرقي داره چجوري؟! (به استثناي مبالغ بالاي صد هزارتومن)حتمن بايد ..... دزدي كنه از حق الزحمه ي پزشك كه دلتون خنك شه؟!! بخل هم حدي داره».

این کاربر در واکنشی دیگر عنوان می‌کند: «دوستان عزيزم، من و همكاران جوان در رده ي من نه مطب داريم و نه اجازه ي مطب و داريم از ابتداي سال نود و هفت بجز طرح پلكاني كاهش حق الزحمه، سي و پنج درصد هم ماليات مي‌پردازيم. تنها اعتراض هم اينه كه چرا ماليات پلكاني نباشه و ميزان ثابت در اون حد زياد كسر بشه از حقوق؟؟»
پزشک دیگری در پاسخ به کاربری که پزشکان را جنایت کار خوانده بود می‌نویسد: «کاش قبل از توییت کردن اطلاع حداقلی از امور داشتیم و داشتید. پزشکان طرحی و اغلب پزشکان شاغل در مراکز دولتی و نیمه دولتی دریافتی ثابت از سیستم دارند. جهت اطلاع حق ویزیت بنده در دوران ۱۷ ماهه طرح در روستاهای محروم ۶۰۰ تومان بود. چشم، کارتخوان نصب می‌کنیم جهت کاستن از جنایات»
این پزشک ادامه می‌دهد: اندک افراد مناسب یا اندک افراد نامناسب؟ شکر خدا که همه شریف و خوب و ما پزشکان جانی و بی اخلاق. راستی سیستم تربیتی و دانشگاه‌ها چقدر انسان تربیت می‌کنند؟ خانواده‌ها چقدر باثبات اند؟ وضع دین و دنیا همه به سامان؟»

این واکنش‌ها و اظهار نظرهای در حالی مطرح می‌شوند که اخلاق پزشکی این روزها در برخی جنبه‌های دیگر مانند تقاضاهای القایی، برخوردهای نا مناسب و عدم رعایت کرامت انسانی و غیره نیز از سوی برخی از اعضای جامعه پزشکی وجود دارد علی رغم آن پزشکانی نیز هستند که نه تنها به این منافع مالی را فراموش کرده‌اند بلکه خود دست در جیب شده و به حرکت‌هایی جهادی به مناطق محروم رفته و آلام دردمندان را کاهش می‌دهند، همه این‌ها باید در کنار یکدیگر دید و گناه یک یا چند نفر را به پای دیگران ننوشت. 

گزارش از یاسر مختاری
انتهای پیام




انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۱۷:۰۶
0
0
خدا خیرتون بده ایکنا بلاخره یه یکی به این موضوع پرداخت از بس ما رو از مطب ها به دنبال پول نقد قرستادن خسته شدیم
captcha