باورها و ارزش‌ها موجب شکل دادن نگرش‌ها می‌شوند/ خبرنگاران؛ سرمایه‌داران عرصه اطلاعات
کد خبر: 3736802
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
مهدی معتمدی عنوان کرد:

باورها و ارزش‌ها موجب شکل دادن نگرش‌ها می‌شوند/ خبرنگاران؛ سرمایه‌داران عرصه اطلاعات

کانون خبرنگاران نبأ ــ یک استاد دانشگاه با بیان اینکه اقناع غایت ارتباطات است و نگرش‌ها کلید اقناعی‌اند که ارزش‌گذار هستند، گفت: باورها و ارزش‌ها موجب شکل دادن نگرش‌ها می‌شوند.

باورها و ارزش‌ها موجب شکل دادن نگرش‌ها می‌شوند/ خبرنگاران؛ سرمایه‌داران عرصه اطلاعات

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، نخستین دوره آموزشی «اقناع؛ مفاهیم، نظریه‌ها و فنون» ویژه مسئولان و کارشناسان روابط عمومی‌های دستگاه‌ها و خبرنگاران رسانه‌ها، امروز 16 مردادماه از سوی اداره‌کل روابط عمومی استانداری بوشهر و با همکاری دانشگاه خلیج فارس به مناسبت روز خبرنگار در سالن اجتماعات دکتر مریم میرزاخانی دانشکده علوم پایه این شهر برگزار شد.

مهدی معتمدی، مدرس این دوره آموزشی با بیان اینکه اقناع هدف‌نگر و نوعی فرآیند است، اظهار کرد: از اقناع می توان هم برای خیر و هم برای شر استفاده کرد و شرط اقناع؛ متقاعدسازی و رسیدن به هدف است و لذا اقناع مردم را درگیر می کند و می تواند نگرش ها را تغییر دهد.

 اقناع غایت ارتباطات است

وی در ادامه به تشریح معنای نگرش، ارزش و باورها پرداخت و افزود: اقناع غایت ارتباطات است و نگرش‌ها کلید اقناعی‌اند که ارزش گذار هستند و لذا نگرش ها را نمی شود به طور مستقیم مشاهده کرد بلکه اکتسابی هستند.

معتمدی با اشاره به اینکه نگرش از دو بخش باورها و ارزش‌ها تشکیل می شود، گفت: باورها به طور بالقوه اثبات‌پذیر هستند و برای صحت باور باید باورهایمان را اثبات کنیم.

مدرس رسانه با اظهار اینگه نگرش یک ارزش است، عنوان کرد: ارزش در واقع داوری نسبت به آن چیزهایی است که برای انسان ارزنده است و لذا ذهنی اند و نه درست و نه نادرست تلقی می شوند.

باورها و ارزش ها موجب شکل دادن نگرش ها می شوند

وی با بیان اینکه باورها و ارزش ها موجب شکل دادن نگرش ها می شوند، اضافه کرد: نخست آنکه درک این مطلب اهمیت دارد که باورها و ارزش ها با همکاری یکدیگر به نگرش ها شکل می دهند.

این استاد دانشگاه نکاتی را در خصوص پیچیدگی نگرش ها بیان کرد و گفت: اقناع در حوزه اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بسیار متفاوت است و این ایده که اکثر نگرش ها از گروه‌های ارزش‌محور ساخته اند.

معتمدی افزود: پیام های اقناعی در اصل نگرش ها یا رفتارهای مخاطب را تقویت و ایجاد می کنند و یا تغییر می‌دهند و در بیشتر کوشش ها، نگرش ها شکل دهنده رفتار نیستند و بلکه نگرش ها از طریق تجربه مستقیم شکل گرفته اند و یا از گزارش یا توصیف های دیگران آموخته ایم تا تاثیر بیشتری بر رفتار ما داشته باشند.

وی اظهار کرد: برخی رفتارها و هنجارهای اجتماعی بعضی مواقع نمی‌گذارند که باورها و ارزش‌های ما به نگرش تبدیل شود و از این رو توانایی ما در پرداختن به مسائل پیرامونی عامل دیگری است که بر رابطه، نگرش و رفتار ما اثر می‌گذارد.

مدرس دوره آموزشی «اقناع؛ مفاهیم، نظریه‌ها و فنون» با بیان اینکه اقناع زمانی موفق است که در منبع نگرش‌ها و افکار مخاطب، تغییر ایجاد کند، عنوان کرد: اقناع می تواند نتیجه درک محتوایی یک پیام باشد، اما درک یک پیام از ما موجب اقناع نمی شود و گاه ممکن است یک پیام در صورتی که چیز زیادی در مورد محتوای آن درک نکرده باشیم، نگرش ها را تغییر دهد.

مجید خورشیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر نیز در این آئین با ابراز اینکه یک روابط عمومی می‌تواند سازمانش را اعتلا و موفق جلوه دهد، اما اگر روابط عمومی ناکارآمد باشد موجب ناکارآمدی یک سازمان حرفه‌ای هم می‌شود، اظهار کرد: کار روابط عمومی پیشانی دستگاه است و اگر اندکی غفلت در روابط عمومی به وجود بیاید موجب می شود سرمایه‌های یک سازمان هدر رود و بدین جهت شغل روابط عمومی را دسته کم نگیرید و تاکید می کنم به شغلتان به شکل حرفه ای نگاه کنید، چرا که اولین جایی که مخاطب با دستگاه شما برخورد می‌کند روابط عمومی است.

تجهیز شدن روابط عمومی ها به ابزار کارآمد دیجیتال

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر با بیان اینکه در دنیای امروز هر کس به عنصر اطلاعات و اطلاعات‌پردازی مسلط باشد، حرفی برای گفتن خواهد داشت، افزود: یک روابط عمومی موفق باید خود را به ابزار روزآمد و کارآمد دیجیتال مجهز کند. 

خبرنگاران؛ سرمایه‌داران عرصه اطلاعات

خورشیدی در پایان عنوان کرد: کار روابط عمومی با خبرنگاری همراه است، امروزه در جهانی هستیم که امروزه رسانه‌های مهم به عنوان سرمایه مطرح هستند و سرمایه اطلاعات‌محور در دستان سرمایه‌داران عرصه اطلاعات است.

حامد فکوری

انتهای پیام

captcha