چرایی تعطیلی مؤسسات قرآنی کرمان از زبان مدیر مؤسسه «نور ولایت»
کد خبر: 3726036
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

چرایی تعطیلی مؤسسات قرآنی کرمان از زبان مدیر مؤسسه «نور ولایت»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه قرآنی نور ولايت استان کرمان با اشاره به برخی مشکلات پیش‌روی مؤسسات قرآنی این استان اظهار کرد: نبود مکان مناسب، پرداخت مالیات و نداشتن توان مالی برای پرداخت هزینه‌های جاری از جمله مشکلاتی است که مؤسسات را رو به تعطیلی کشانده است.

چرایی تعطیلی مؤسسات قرآنی کرمان از زبان مدیر مؤسسه «نور ولایت»

فاطمه سلمانی، مدیر مؤسسه قرآنی نور ولايت استان کرمان در گفت‌وگو با ایکنا؛ بیان کرد: مؤسسه قرآنی نور ولايت از سال 87 تأسیس و در زمینه قرآنی فعالیت داشته است.

سلمانی در رابطه با اداره پیش‌دبستانی و مهد قرآن تحت نظارت مؤسسه بیان کرد: از سال 90 پیش‌دبستانی قرآن با مجوز آموزش‌ و پرورش زیر نظر بسیج جامعه زنان کشور راه‌اندازی که با استقبال خوبی همراه شد. اما الان نزدیک به یک سال است که قرارداد مکان مؤسسه به پایان رسیده است و ما به علت هزینه‌های بالا هنوز نتوانستیم مکانی را پیدا کنیم و به همین دلیل تمامی کلاس‌هایمان تعطیل شده است.

وی با اشاره به حمایت‌های دولتی از مؤسسات قرآنی افزود: در این یک‌سال که مکان مناسبی برای فعالیت‌های قرآنی مؤسسه نداشتیم هیچ نهادی به ما کمک نکرد، حتی مسجد و یا مدرسه‌ای را هم برای برگزاری کلاس‌های قرآن به ما ندادند. همچنین زمان تمدید مجوز مؤسسه نیز نزدیک است که امیدواریم مکانی از سوی نهادهای قرآنی در اختیار ما قرار داده شود چون در غیر این صورت  این مؤسسه که هدفش ترویج و آموزش فرهنگ قرآنی به کودکان کرمانی است، تعطیل خواهد شد.

مدیر مؤسسه قرآنی نور ولايت در رابطه با فعالیت‌های تابستانی مؤسسه اظهار کرد: با وجود نداشتن هزینه و مکان مناسب باز هم دست از تلاش برنداشتیم و در مسجد محل کلاس‌های آموزش قرآن را در رشته‌های مختلف به صورت رایگان ویژه فصل تابستان آغاز کردیم که البته برای برگزاری کلاس‌ها در مسجد هم از ما اجاره‌بها می‌خواهند  که قادر به پرداخت این هزینه نیستیم.

سلمانی ادامه داد: مؤسسه نور ولایت کرمان از چند سال پیش آموزش حفظ چند جزء قرآن را از مساجد محل آغاز و نمایندگانی از این مؤسسه در کلاس‌ها حضور داشتند و این کلاس‌ها نیز در حال حاضر همچنان ادامه دارد و در همین زمینه توانستیم  تعداد زیادی حافظ قرآن تربیت کنیم و در مسابقات استانی نیز حائز رتبه‌های برتر شویم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش‌روی مؤسسه گفت: علاوه بر هزینه اجاره‌بها مشکلاتی نظیر بیمه مربیان قرآنی را داریم که اکثر مواقع نیز در تأمین هزینه تدریس مربیان و همچنین پرداخت قبوض ماهیانه درمانده‌ایم، چه برسد به اینکه بتوانیم مربیان را بیمه کنیم.

مدیر مؤسسه قرآنی نور ولايت ادامه داد: پرداخت مالیات از دیگر دغدغه های مدیران مؤسسات قرآنی است چرا که برخی از مؤسسات از جمله مؤسسه ما به دلیل ندادن مالیات و هزینه های دیگر تعطیل شده است. مسئولان به‌جای اینکه برای صاحب‌خانه‌های که منازلشان را به مؤسسات قرآنی اجاره می‌دهند امتیاز ویژه اختصاص دهند و آنها را از پرداخت مالیات معاف کنند ولی نه تنها این کار را انجام نمی دهند بلکه مالیات را از آنها دریافت می کنند.

سلمانی تصریح کرد: امروزه شاهد هستیم که برخی از افرادی که توان مالی بالایی دارند تنها برای تأسیس مکان‌های ورزشی و آموزشگاه‌های زبان هزینه می‌کنند و از کلاس‌ها و مکان‌های قرآنی غافل شده‌اند و تنها این خانواده‌های مذهبی و قرآنی هستند که دغدغه قرآنی دارند.

وی در پایان گفت: این‌ها مشکلات اکثر مؤسسات قرآنی کشور است که با آن دست‌و پنجه نرم می‌کنند، در همین جا از خبرگزاری ایکنا درخواست دارم صدای ما را که زیر بار این بی‌مهری‌ها کمر خم کرده‌ایم را به گوش مسئولان برساند تا شاید کسی به فریاد مؤسسات قرآنی برسد.  

یادآور می‌شود، مؤسسه قرآنی نور ولايت در کرمان، خیابان شهدای خانوک، کوچه 32، پلاک 56 واقع است.

انتهای پیام

captcha