گام اول دعا اراده است/ امروز اعتراف کنیم که بیهوده‌گویی گمراهی است
کد خبر: 3716889
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
موسوی شاهرودی:

گام اول دعا اراده است/ امروز اعتراف کنیم که بیهوده‌گویی گمراهی است

گروه جامعه ــ یک پژوهشگر دینی در تشریح دعای روز هفتم ماه رمضان با تأکید بر اینکه گام اول دعا آن است که ما بخواهیم اینگونه باشد، گفت: بر اساس دعای امروز می‌آموزیم که بیهوده‌گویی گناه است و به ترک این گناه اراده می‌کنیم.

گام اول دعا اراده است/ امروز اعتراف کنیم که بیهوده‌گویی گمراهی است

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی موسوی شاهرودی، پژوهشگر دینی و عضو پژوهشگاه حج و زیارت در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح جایگاه و اهمیت دعاهای هر روز ماه مبارک رمضان پرداخت و عنوان کرد: دعاهای ماه مبارک رمضان طبق روایات در دست، به نقل از محدثان و راویان از حضرت رسول(ص) نقل شده است پس دارای اهمیت بوده و باید به حقیقت این دعاها توجه کنیم.

مطالب و درس‌های مهم در قالب دعا به مسلمانان گفته شده است

وی عنوان کرد: پیامبر(ص) و ائمه(ع) معارف و مطالب مهمی را که به صورت درس می‌خواستند به مردم بیان کنند، در قالب دعا مطرح می‌کردند. یعنی بهترین نوع و شیوه درس بیان ادعیه‌ای است که به ما تعلیم فرموده‌ و خواسته‌اند این مطالب مهم را درک و آنها را به صورت دعا از خداوند بخواهیم.

قدم اول دعا آن است که ما بخواهیم اینگونه باشد

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: پس قطعاً معنای ادعیه تنها خواست کلامی از خداوند و بدون توجه ما به معانی و معارف بلندی که در ادعیه هست، نباید باشد و ما نباید به این مسئله بی‌توجه باشیم و بدانیم که قدم اول دعا آن است که ما بخواهیم اینگونه باشد. اگر ما بخواهیم و اراده عمل کنیم، خداوند هم کمک مان خواهد کرد تا به نتیجه برسیم و اگر فقط دعا کنیم و اراده عملی نداشته باشیم و خداوند هم تغییر را برای من حاصل نخواهد کرد.

وی پس از بیان این مقدمه و با تأکید بر اینکه ادعیه درس است، به بیان دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در این دعا آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم . اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ بتوفیقِكَ یا هادیَ المُضِلّین؛ خدایا یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان».

اول اعتراف به اینکه بیهوده‌‌گویی گمراهی است

حجت‌الاسلام موسوی شاهرودی ادامه داد: بر اساس این دعا ابتدا باید اعتراف کنم که من گمراه هستم اگر اقدام به بیهوده گویی و گناه کنم. وقتی که پیش خودم به این گناه خودم اعتراف کردم و زشتی کارم را متوجه شدم از خدا می‌خواهم بعد از اینکه من اراده به ترک آن پیدا کردم خدا هم به من کمک کند و نیرو بدهد تا در ترک گناه موفق شوم.

ذکر خدا برای دنیا و آخرت و برای قلب مؤثر است

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که بیهوده‌گویی از گناهانی است که بسیار مبتلابه ما در کف جامعه است و جامعه ما روز به روز به جای تعالی و ترقی به خاطر غور در گناهان و بیهوده گویی‌ها مشکلات بزرگی برای خودش ایجاد می‌کند، حال آنکه با دو خط دعا پیامبر به ما تعلیم می‌فرماید که اقدام کنید به ترک بیهوده گویی. البته بیهوده‌گویی صرفاً گفتن کلمات گناه‌آمیز مثل غیبت نیست بلکه حتی اگر مطلب درست باشد اما به درد فرد و جامعه نخورد آن هم بیهوده‌گویی است و زبان را باید از آن مطلب ببندیم و به ذکر خدا باز کنیم که ذکر خدا برای دنیا و آخرت و برای قلب مؤثر است.

حقیقت صوم و روزه «کف النفس» است

حجت‌الاسلام موسوی شاهرودی در ادامه تفسیر دعای هفتمین روز از ماه رمضان، گفت: در ابتدای دعا اشاره می‌کند «خدایا کمکم کن بتوانم روزه این روز و عبادت این روز را به جا بیاورم» حقیقت صوم و روزه «کف النفس» است یعنی نگهداری انسان از خودش، نه نگهداری از گناه بلکه نگهداری از حلال خداوند مثل خوردن و آشامیدنی که برای ما حلال است ولی خودداری و کف النفس می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ادامه دعا به این صورت برای ما تعلیم می‌فرماید که مواظب خودتان و اعضا و جوارحتان و حتی مواظب فکرتان باشید با این مقدمه می‌فرماید «خدایا من را از بیهوده گویی نگه دار». و این یعنی خدایا من اراده کرد‌ه‌ام به ترک بیهوده‌گویی تو هم در انجام این کار به من کمک کن؛ حقیقت دعا این است.

مؤلف كتاب‌های «جامع الفتاوای حج» و «جامع الفتاوای عمره» افزود: در ادامه دعا از خدا می‌خواهیم حال که ما اراده کرده‌ایم ترک گناه و بیهوده‌‌گویی کنیم، خدایا روزیم کن که ذکر تو را مدام داشته باشم. البته ذکر خداوند تنها تسبیه نیست بلکه سخن خوب گفتن، اشاعه اخلاق خوب، افکار و احادیث و آیات قرآن در بین مردم نیز هست. اینها همه از مصادیق ذکر الهی است و دعا می‌کنیم خداوند ما را به این راه خوب و ذکر مدام توفیق عنایت بفرماید.

وی تأکید کرد: قدر مسلم معنای دعا این نیست که من هیچ توجهی به مفهوم دعا نکنم و بر کار بد سابقم مستمر باشم در عین حال فقط به ذکر دعا خداوند مانع من شود و یا مرا وادار به کار دیگری کند.

انتهای پیام

captcha