مهدی مصری، عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی در گفتوگو با
ایکنا ؛ با اشاره به پنجمین همایش سلامت معنوی که اخیرا در قم برگزار شد، به تشریح بعد چهارم سلامت در ایران پرداخت و اظهار کرد: ما در کنار موضوع قرآن، عترت و سلامت، که میتوان از آن برای موضوع پیشگیری از بیماری و بهداشت، اعجاز پزشکی و اخلاق پزشکی استفاده کرد، میتوانیم از قرآن و عترت میتوان برای موضوع سلامت معنوی بهره ببریم.
مصری تصریح کرد: سلامت معنوی بعد چهارم سلامت بوده که از ۳۰ تا ۳۵ سال قبل از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شد، غربیها با توجه به فعالیتهای خود و نگاهی که به موضوع معنویت از دیدگاه خود داشتند در اروپا و به ویژه در آمریکا که یک جامعه مذهبی است، سعی کردند موضوع سلامت معنوی را بگنجانند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، با بیان اینکه ایران بسیار با تأخیر به موضوع سلامت معنوی ورود پیدا کرد، عنوان کرد: بر اساس مبانی دینی و قرآنی ما منبع غنی و رویکردهای مشخصی برای سلامت معنوی داریم، رویکرد این آموزهها برای انسان این است که انسان در خدمت رضایت پرودگار و رضایت خلق خدا باشد و در نهایت این سلامت را به سلامت ابدی وصل کند.
وی تأکید کرد: سلامت معنوی از منظر مبانی اسلام یک سلامت ابدی است که در جهان آخرت هم ادامه پیدا میکند، بر همین اساس مفهوم سلامت معنوی ما با غرب متفاوت است؛ چرا که مبدأ و مقصد ما مشخص است.
مصری بیان کرد: وقتی انسان بیماری دارد یعنی جسمش دچار مشکل شده و خروجی آن در صورت شدت، جسم میمیرد، اما روح او باقی میماند، اگر فطرت خود را سالم نگه دارد، سالم میمیرد و ا ین روح به سلامت به جهان آخرت سفر میکند.
وی با تأکید بر ارتباط موضوع سلامت معنوی با دیگر ابعاد سلامت گفت: رابطه بین سلامت جسمی و سلامت معنوی و رابطه بین سلامت معنوی و سلامت اجتماعی بسیار گسترده است و هر یک از این ابعاد میتواند ابعاد دیگر را تشدید کند.
عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی یادآور شد: سلامت معنوی بسیاری از سختیها و مشکلات، تنگناها که به عنوان ضریب التحمل انسان محسوب میشوند را تسهیل میکند، این سلامت باید بتواند یک رابطه صحیح انسانی و اجتماعی بین انسانها برقرار کند تا انسانها به کمک هم آمده، اخلاص داشته و از رذایل اخلاقی دور شوند، این موارد حداقلهای سلامت معنوی هستند.
وی بیان کرد: سلامتی که معنویت ایجاد میکند یا معنویتی که موجب سلامت میشود را از طریق تغییر رفتار میتوانیم به دست آوریم، این امر بسیار بیشتر از چیزی است که روانشناسان آن را ذهنی میخوانند؛ اگر بتوانیم رفتار را تغییر دهیم، سلامت معنوی تغییر پیدا میکند و بالاتر از آن در راه حق، تمام کلمات رفتار و سکنات ما الهی میشوند.
سلامت معنوی یک طیف است
مصری با بیان اینکه سلامت معنوی یک طیف است؛ تصریح کرد: ۶۰ درصد مطالعات این غربیها بر حوزه سلامت نشان میدهد که افراد مذهبی ریسک فاکتورهای بیماری کمتری داشته و از آن اجتناب میکنند، در ایران سلامت معنوی در حوزه مولکولی وارد شده است.
وی ادامه داد: امروزه موضوع اپی ژنتیک، سبک زندگی و سلامت معنوی نقش عمدهای در حوزه مطالعاتی سلامت به ویژه در دانشگاههایی که در سند اسلامی شدن دانشگاهها ذکر شدهاند دارد، این میتواند تغییرات زیادی در تحقیقات علم و سلامت جامعه ایجاد کرده و نگاه اساتید را تغییر دهد.
عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: من اعتقاد دارم آن چیزی که موجب شده است ما در کف روابط اجتماعی مشکل داشته باشیم، مقوله سلامت معنوی است که در سطح اجتماع و در سطح روابط بین مردم خود را نشان داده است؛ انتطار داریم حوزهها و دانشگاهها بخشی از مشکلات مردم را حل کنند، و بر اساس یک عقلانیت مبتنی بر آموزههای دینی در یک مسیر مناسبی حرکت کنند.
انتهای پیام/