مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)؛ آغازی برای سپردن فعالیت‌های قرآنی به دست مردم
کد خبر: 3692902
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)؛ آغازی برای سپردن فعالیت‌های قرآنی به دست مردم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور رشته قرائت ترتیل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) گفت: مسابقاتی از قبیل مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) می‌تواند آغازی برای سپردن فعالیت‌های قرآنی به دست مردم باشد.

علی‌اصغر شعاعی، داور رشته قرائت ترتیل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، در رابطه با کارکردهای اصلی مسابقات قرآنی و نیز ویژگی‌های مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اظهار کرد: مسابقات قرآن رویکردها و کارکردهای مختلفی دارند که یکی از مهمترین کارکردهای مسابقات، انتخاب برترین‌ها است. متسابقان معمولا در مسابقات و در رشته‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و بهترین‌های ایشان نیز به عنوان رتبه‌های برتر مسابقات انتخاب می‌شوند.
مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)؛ آغازی برای سپردن فعالیت‌های قرآنی به دست مردم
وی با بیان اینکه از دیگر کارکردهای مسابقات می‌توان به بحث تبلیغ مسابقات در کشور و کمک به فرهنگ‌سازی قرآنی اشاره کرد، افزود: در رابطه با این کارکرد مؤثر مسابقات قرآن تاکنون کمتر کار شده است. در این زمینه باید طوری عمل کرد تا هنگامی که مسابقات برگزار می‌شود، شهرهای کشور و مردم ما متأثر از مسابقات شوند که باید در این مورد بیشتر کار کرد تا یک نوع فضای عمومی قرآنی در شهرهای محل برگزاری مسابقات ایجاد شود.

داور رشته قرائت ترتیل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به اینکه این مسئله در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان نیز صدق می‌کند و حتی خیلی از مردم ما در شهرهای مختلف از برگزاری این مسابقات خبر ندارند، تصریح کرد: هنگامی که مسابقات بین‌المللی برگزار می‌شود باید این امر مانند مسابقات جام جهانی فوتبال بازتاب داشته باشد و همه مردم از برگزای مسابقات آگاه باشند و در جریان اخبار آن نیز قرار گیرند.

شعاعی ادامه داد: نکته بعدی بحث آموزش است که متسابقان آموزش‌های لازم را ببینند و این نیز نکته‌ای است که در مسابقات قرآن کشور کمتر بدان پرداخته می‌شود. مسابقات یکی از راه‌های گسترش فرهنگ قرآن است ولی اصل آن نیست بلکه مهمترین راه برای گسترش قرآن در جامعه فرهنگ‌سازی قرآنی است.

وی افزود: متأسفانه امروز طوری شده است که مردم ایران هنگامی که صدای قرآن را می‌شنوند، یاد مرگ می‌افتند و خاطرات جوانان ما از قرآن مربوط به قبرستان‌ها و ... است درحالیکه باید این خاطرات مثبت باشد. علت این قضیه نیز این است که نهادهای فرهنگ‌ساز کار خود را به خوبی انجام نداده‌اند. ما باید به جوانان نشان دهیم که قرآن کتاب زندگی است و حتی اگر برای مردگان و کسانی که فوت می‌کنند نیز قرآن خوانده می‌شود، به این دلیل است که معاد را به یاد و خاطر انسان آورد نه اینکه صرفا جهت از دنیا رفتن افراد تلاوت شود.

داور رشته قرائت ترتیل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با بیان اینکه ما باید خاطرات جوانان خود از قرآن را مثبت کنیم، گفت: متأسفانه طوری شده است که جوانان ما به محض اینکه صدای قرآن را می‌شنوند، خاطرات مثبتی در ذهنشان تداعی نمی‌شود و تنها سؤالشان این است که چه کسی از دنیا رفته است؟. راهکار این قضیه این است که باید در کشور اولویت را به فرهنگ‌سازی اختصاص داد چراکه اولویت امروز در کشور ما مسابقه و آموزش است و باید این رویکرد تغییر پیدا کند.

شعاعی در ادامه افزود: یکی از برکات مسابقات این است که معمولا برگزاری مسابقات هیجان و انگیزه زیادی ایحجاد می‌کنند که این امر باعث می‌شود تا متسابقان ارتقاء پیدا کنند و چهره‌های جدیدی وارد این عرصه ‌شوند. همچنین، از دیگر برکات مسابقات قرآنی، ایجاد اعتماد به نفس در متسابقان است که هر کدام از ایشان با شرکت در مسابقات مختلف اعتماد به نفس لازم را برای ارائه رقابت بهتر پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مسابقاتی که اخیرا به همت یک خیّر قرآنی در کشور برگزار می‌شود، مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این مسابقات این است که از تمام ملیت‌ها در آن شرکت می‌کنند یعنی این مسابقات تنها برای ایرانیان برگزار نمی‌شود بلکه از ملیت‌های مختلف نیز در آن شرکت کنند که اگر این امر همگانی شود، می‌تواند تا به اتحاد بیشتر مسلمانان کمک کند.

شعاعی با اشاره به اینکه در این مسابقات برای متسابقان حد نصاب وجود دارد که این امر باعث می‌شود تا از استرس ایشان و نیز داوران کاسته شود، افزود: یکی از ویژگی‌های مهمی که مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) دارد این است که برای اولین بار هیچ بودجه دولتی برای برگزاری آن تخصیص داده نشده و کل بودجه مسابقات توسط یک خیّر قرآنی تأمین می‌شود.

داور رشته قرائت ترتیل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، این است که بودجه قرآنی در اختیار دولت است، اظهار کرد: به نظر بنده بودجه قرآن باید از دست دولت خارج شده و در مردمی شود چراکه بودجه دولتی همیشگی نیست و حتی در برخی از مواقع نیز پرداخت نمی‌شود اما بودجه مردمی می‌تواند هر لحظه بیشتر شود چون مردم ما هر کجا که احساس کنند به قرآن خدمت می‌شود ورود پیدا می‌کنند.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی در این زمینه مبنی بر اینکه بودجه قرآنی کشور به صورت مردمی هزینه شود و برنامه‌های قرآنی کشور نیز از بودجه‌های دولتی که بعضا نوسان شدیدی نیز دارد، رها شود، تصریح کرد: اگر دولت نیز قصد داشت تا بودجه‌ای برای قرآن درنظر بگیرد، آن را برای تبلیغ قرآن و جذب مردم و خیّرین به سمت انجام فعالیت‌های قرآنی مصرف کند.

شعاعی با اشاره به اینکه مسابقاتی از قبیل مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) آغازی است برای اینکه نشان دهد مردم کشور ما تا چه میزان عاشق قرآن هستند و خود می‌توانند اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی را بر عهده گیرند، بیان کرد: برگزاری این مسابقات در شهر مقدس قم و در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نویدبخش این موضوع است که قرآن و عترت پیوندی ناگسستنی و مبارک با یکدیگر دارند.

داور رشته قرائت ترتیل مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در پایان اظهار کرد: بنده در آینده طرحی را در رابطه با مسئله وقف ارائه خواهم داد که مردم تشویق شوند تا نیات وقف خود را از اینکه تنها به وقف در حوزه قرآن و یا در حوزه عترت بپردازند، تغییر داده و نیت واقفان مسئله قرآن و عترت به صورت توأم با هم باشد تا بدین وسیله ان‌شاءالله مشکلات بودجه قرآنی کشور نیز حل شود.
انتهای پیام/
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۱:۴۴
0
0
بنده از بخش آشپزخانه و برخورد بد یکی از کارکنان آن بسیار ناراضی هستم
captcha