سازمان جهاد کشاورزی بر سطح کشت کشاورزان کنترل داشته باشد
کد خبر: 3685028
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
خادمی:

سازمان جهاد کشاورزی بر سطح کشت کشاورزان کنترل داشته باشد

گروه اقتصاد: استاندار لرستان با تاکید بر لزوم کنترل ارتباط بین کشاورز و کارشناس، اظهارکرد: جهاد کشاورزی روی سطح کشت کشاورزان کنترل داشته باشد که محصولی که قرار است کاشته شود چه‌قدر آب نیاز دارد و آب منطقه‌‎ای نیز میزان آب را تعیین کند و بیشتر از آن آب به کشاورز داده نشود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سیدموسی خادمی، استاندار لرستان امروز، چهارم بهمن در جلسه اقتصاد مقاومتی لرستان که در استانداری برگزار شد، با بیان این‌که الگوی کشت در بخش کشاورزی موضوعی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و چندلایه ای است و کار ساده‎ای نیست بلکه نیازمند کار ترویجی و فرهنگی است و در برخی جاها مربوط به مسائل کلان اقتصادی است، گفت: در انجام این کار مشکلاتی وجود دارد البته شروع آن خوب است و راهی جز اجرای آن نداریم.
وی افزود: در این مسیر بحث آب، اقتصاد، توسعه پایدار در اقتصاد مطرح است و دو عامل ما را وادار به این کار کرده است، یکی‌از این عوامل کشاورزی است که بیشتر از سطح کشتی که برایش تعیین شده اقدام به کشت می‌ کند و مشکلاتی را برای خود ایجاد می کند به‌عنوان نمونه یک کشاورز به‎جای کشت ۲۵۰ تن کشت مبادرت به کشت ۴۰۰ تن می ‎ کند و ما این را نمی ‎ پذیریم.
استاندار با بیان این‌که باید بنابر نیاز کشور محصول کشت شود، اضافه کرد: براین اساس خروجی کارمان تغییری در مصرف آب شود.
خادمی افزود: جهاد کشاورزی روی سطح کشت کشاورزان کنترل داشته باشد که محصولی که قرار است کاشته شود چه‌قدر آب نیاز دارد و آب منطقه‌‎ای نیز میزان آب را تعیین کند و بیشتر از آن آب به کشاورز داده نشود در این راستا انحرافات را مشخص کنید که چه‌قدر مازاد کشت شده است.
استاندار لرستان بیان کرد: جلسات مشترک حفاظت منابع طبیعی و منابع آب تشکیل شود و متناسب با سطح زیر کشت نیازهای آبی متناسب با استاندارد مشخص و به هر منطقه و شهرستانی میزان آب معین شود.
وی افزود: اولین کار در ضمانت اجرایی این است که بفهمیم چه اتفاقی افتاده و با برنامه چهار ساله‌ای که جدیداً بسته شده هماهنگی ایجاد شود.
خادمی با تاکید بر لزوم کنترل ارتباط بین کشاورز و کارشناس، درباره توزیع نامناسب کارشناسان در شهرستان‌های استان، اظها کرد: باید این موضوع بررسی شود و اگر برخلاف آنچه که باید توزیع می‎شده انجام نشده باید نیروها به‌جای خود برگردانده شوند یعنی اگر قرار بوده کسی در الیگودرز مشغول به‎کار شود و در خرم‎آباد به‎کار گرفته شده باید او به الیگودرز برود و چنان‌چه تخلفی شده دیوان محاسبات و دستگاه‎های نظارتی ورود جدی پیدا کنند.

captcha