نماز محافظ جامعه از مخاطرات ابزار‌های توسعه یافته است
کد خبر: 3672684
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

نماز محافظ جامعه از مخاطرات ابزار‌های توسعه یافته است

گروه فعالیت های قرآنی: دبیر هیئت دولت عنوان کرد: نماز تطهیر کننده فضای مجازی است و پیش از آنکه نماز محتاج به فضای مجازی باشد این فضای مجازی است که نیازمند نماز است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت، پنجشنبه، 23 آذرماه در اجلاس استانی نماز و فضای مجازی اظهار کرد: نماز در فرهنگ دینی کشور ما از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است.
وی با بیان اینکه نماز بازدارنده از فحشا و منکر است افزود: با نماز اعمال انسان پذیرفته می‌شود، نشانه و ثمره حکومت صالحان و ذکر بلند الهی نماز است، انسان در شرایطی قدم در این دنیا می‌نهد که هیچ نمی‌داند سپس به مجموعه‌ای از ابزار همچون چشم، گوش، قلب مجهز می‌شود تا شکر گزار خالق خود باشد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه آنچه که به عنوان تمدن شناخته می‌شود از دریچه سه ابزار مهم چشم، گوش و قلب انسان است اضافه کرد: خداوند، رسولان، انبیا و اولیا، معلمان و مربیان همگی به وسیله این ابزار‌ها با انسان سخن گفته و می گویند.
دبیر هیئت دولت ادامه داد: تمام تعابیر بلندی که در قرآن، انسان را به تدبر، تعقل و تأمل دعوت می‌کند و انسان را مخاطب قرار می‌دهد حکایت از نقش مهم و کارگشایی این ابزار دارد، گوش، چشم و قلب ابزار‌هایی هستند که انسان به مدد آن شخصیت خود را شکل می‌دهد.
وی گفت: هر اندازه که انسان از این ابزار‌ها به خوبی بهره مند شود به موقعیت و جایگاه رفیعی در جامعه دست خواهد یافت و عکس آن سقوط و نزول شخصیت‌های والای انسانی را در پی خواهد داشت.
حاجی میرزایی عنوان کرد: تعبیر قرآن از انسان‌هایی که چشم دارند اما نمی‌بینند، گوش دارند اما نمی‌شنوند، قلب دارند اما درک نمی‌کنند گمراه تر از چهارپایان است چرا که اینان قابلیت استفاده از سه ابزار مهم وجودی خود را از دست داده و از مرتبه انسانیت خود افول کرده اند.
عضو هیئت امنای ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: انسان به وسیله این ابزار‌ها مسیر زندگی خود را می‌یابد و از تجربیات پیشینیان خود بهره‌مند می‌شود یکی از مهمترین رسالات پیامبران و ائمه الهی زدودن زنگار نشسته بر این ابزار هاست تا باعث کارآیی مجدد آنها شود.
وی گفت: تعبیر قرآن از انسان‌هایی که ابزار‌های وجودی آنها از کار افتاده است انسان‌های غافل است و چاره این غفلت چیزی جزء نماز و ذکر نیست، نماز تطهیر کننده فضای مجازی است و پیش از آنکه نماز محتاج به فضای مجازی باشد این فضای مجازی است که نیازمند نماز است.
حاجی میرزایی اظهار کرد: آنچه که می‌تواند انسان را از ورطه سقوط نجات دهد نماز است و این ارتباط معنوی انسان با معبود خویش است که باعث شادابی روح و روان او می‌شود.
دبیر هیئت دولت افزود: ابزار‌های انسان در طول تاریخ امتداد یافته اند، فضای مجازی امتداد چشم وگوش و قلب است، چه بسیار اندیشه‌های نابی که به مدد خط پایدار شده است، آنچه که می‌تواند یک پیام را برای قرن‌ها در اذهان عموم ثبت کند خط است همانگونه که استفاده درست از فضای مجازی می‌تواند باعث ارتقا شخصیت انسانی شود.
وی با بیان اینکه آنچه در این بین مهم است استفاده درست از ابزار‌های توسعه یافته است ادامه داد: قرآن عاملی را که باعث حفاظت از ابزار‌ها می‌شود را نماز و ذکر عنوان می‌کند و آنچه که می‌تواند جامعه را از مخاطرات ابزار‌های توسعه یافته حفظ کند نماز است.

 

captcha