امکان رسیدن به آرای مشترک پیرامون مسائل فنی تلاوت وجود دارد
کد خبر: 3672587
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
احمد ابوالقاسمی:

امکان رسیدن به آرای مشترک پیرامون مسائل فنی تلاوت وجود دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه رادیویی قرآن ضمن ارائه گزارشی از دوره آموزشی تخصصی شیوه‌های یکسان‌سازی اداره جلسات قرآن، بیان کرد: به دلیل وجود آرای متفاوت در مسائل فنی تلاوت قرآن، این هم اندیشی برگزار شد، ضمن اینکه امکان رسیدن به آرای مشترک نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبکه رادیویی قرآن چندی قبل دوره آموزشی تخصصی شیوه‌های یکسان‌سازی اداره جلسات آموزشی صوت، لحن و تجوید را در جهت ارتقاء و اعتلای سطح آموزشی اساتید و معلمان با حضور اساتید برجسته و بین‌المللی قرآن، آقایان احمد ابوالقاسمی، مهدی عادلی و جواد فروغی برپا کرد.
اهم سرفصل‌های دوره عبارت از جایگاه قرائت قرآن در جامعه و شناخت ظرفیت‌های یک قاری، چگونگی کشف، پرورش و ارزیابی استعدادهای قرآنی، شناخت مکاتب اساتید بزرگ مصر و جایگاه تقلید در هر یک از مکاتب، شناخت رویکردهای اساتید در جلسات قرآن در مواجهه با نوجوانان به ویژه نوجوانان در سنین بلوغ، ویژگی‌های یک جلسه موفق با توجه به نیازهای افراد است.
بر همین اساس و به منظور آشنایی بیشتر با این دوره با احمد ابوالقاسمی مدیر شبکه رادیویی قرآن گفت‌وگو کردیم، وی در ابتدا بیان کرد: با توجه به پراکندگی آرا و نظرات اساتیدی که دارای جلسه قرآن هستند، در سطح جامعه قرآنی یک چند رأیی وجود داشت که موجب گله داشتن برخی از والدین و قرآن آموزان شده بود و می‌گفتند که ما نمی‌دانیم باید به حرف چه کسی گوش کنیم.
وی در ادامه افزود: در نتیجه می‌خواستیم طرحی را با عنوان «یک هم‌ اندیشی» داشته باشیم، البته خیلی از دوستان به احترام بنده خیلی از نظرات خود را ارائه نکردند و فقط در جلسه حضور داشتند و به نوعی مستمع بودند و دوره قدری یک طرفه شد، اما بنده تجربیات خودم را بیان کردم که فرضا با صدای یک نوجوان باید چه برخوردی داشت، گاهی باید برای افراد انگیزه ایجاد کنیم و بعد از این که انگیزه ایجاد شد لازم است که چه سخت گیری‌هایی اعمال شود.
این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: در این مورد اصل در تلاوت قرآن این است که یک استاد صوت و لحن را به صورت کامل بشناسد و متناسب با آن شناختی که از انواع سبک‌ها پیدا کرد بر آن اساس ببیند که در صدای قاری و شاگردش کدام یک از این سبک‌ها مناسب است تا اجرا شود.
وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال برخی از سبک‌ها متناسب با صدای قاری شکل گرفته و زمانی که استاد به این مسأله واقف باشد زمانی که می‌خواهد شاگردش را راهنمایی کند قطعا شرایط صوتی او را می‌سنجد و می‌گوید که از چه کسی و چگونه باید تقلید کند. در این موارد اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد و سعی کردم که تجربیات چندین ساله‌ام را مطرح کنم تا کسانی که علاقه‌مند هستند استفاده کنند. البته برخی‌ها نظرات موافق و مخالف داشتند و سؤالاتی نیز مطرح شد و در کل پنج نیم روز به این موضوع اختصاص داده شد.
ابوالقاسمی با اشاره به میزان استقبال از دوره بیان کرد: کار را سخت گرفتیم که حتما افرادی که حاضر می‌شوند جلسه قرآن داشته باشند، اما از طرفی تعداد زیادی قصد داشتند که شرکت کنند اما به تعطیلات سه روزه برخورد کردند و منصرف شدند، تعدادی از آنها نیز وقتی فهمیدند این مباحث از رادیو پخش می‌شود ضرورتی احساس نکردند که شرکت کنند، اما در کل خواستیم که دوره حضوری باشد و سؤالاتی را مطرح کنند و کار بدین صورت پیش رود.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از این دوره یکسان سازی اتفاق می‌افتد یا خیر؟ تصریح کرد: ممکن است که در حال حاضر مخالف زیاد داشته باشد ولی این مباحث باید از یک جایی شروع می‌شد، ممکن است نظرات بنده مورد نقد قرار گیرد که در اینجا وارد مرحله دوم می‌شویم، بنده در تقلید نظری دارم که از چه کسانی باید تقلید کرد و از چه کسانی نباید تقلید کرد ولی عده‌ای می‌گویند در این بحث فقط علاقه مهم است که البته این حرف ابتدایی برای حدود 50 سال قبل است. اما در حال حاضر باید سبک و امکانات صوتی شاگرد را بشناسیم و تطبیق دهیم.
مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به این که این دوره ممکن است در آینده نیز برگزار شود بیان کرد: اگر کسی تقاضا داشته باشد و به شرط اینکه گوش شنوا وجود داشته باشد و متقاضی باشند، ما نیز می‌توانیم در رادیو قرآن به عنوان یک رسانه قرآنی میزگردی را در فضای باز بگذاریم تا در آن این مباحث را مطرح کنیم.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا یکسان سازی آرا در این زمینه امکان خارجی دارد یا خیر؟ تصریح کرد: بله وقتی که اساتید صحبت می‌کنند و ادله خود را مطرح می‌کنند دلیل قوی‌تر مشخص و همان نظر پذیرفته می‌شود، حتی اگر به اشتراک نظر هم نرسیم هر کسی ادله خودش را بیان می‌کند و شنونده و بیننده می‌تواند با یپگیری بحث روش صحیح را انتخاب کند و بعد از این است که تشخیص می‌دهند که کدام یک از نظرات با مباحث عقلی، منطقی و هنری تطابق بیشتری دارد و از همان سبک استفاده می‌کنند.

 

captcha