کارگاه تلاوت و تدبر قرآن کریم در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
کد خبر: 3666844
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

کارگاه تلاوت و تدبر قرآن کریم در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

گروه فعالیت های قرآنی: به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل و تحت حمایت سازمان فعالیت های قرآنی جهاددانشگاهی، کارگاه تلاوت و تدبر قرآن کریم با محوریت اعجاز علمی قرآن کریم در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حجت الاسلام عبدالله حسنی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در این کارگاه، که روز گذشته چهارم آبانماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، قرآن را یکی از بزرگ‌ترین معجزات خداوند متعال عنوان کرد و افزود:  قرآن کریم کلام حق و تعبیر «انّا انزلناه» در قرآن کریم به معنای آن است که خداوند متعال آن قدر قرآن کریم را تنزل داده که ما انسان‌ها بتوانیم در حد فهم و درک خود آن را بفهمیم.  
حجت الاسلام حسنی تصریح کرد: قرآن دارای ظاهر و باطن می باشد و در روایات متعددی از ائمه اطهار(ع) آمده است که این کتاب نورانی دارای بطنی و هر بطنی مجددا در دل بطن دیگری نهفته است و در برخی روایات هفت بطن و در برخی بیشتر از آن برای قرآن کریم ذکر نموده‌اند.  
وی افزود: قرآن کریم تنها کتابی است که بیش از یک هزار و 400  سال که از نزول آن می‌گذرد و جنبه تازگی خود را حفظ کرده است و در این 14 قرآن گذشته با مردم هر عصر و زمان و مکانی صحبت کرده و علی‌رغم گذشت زمان و تغییر جهان، قرآن کریم هم‌چنان به مردم هر عصری اعجاز خویش را نشان می‌دهد و برای همه آن‌ها جذاب بوده و تازگی خود را حفظ کرده که این همان اعجاز قرآن است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معطم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: از ویژگی‌های دیگر قرآن این است که قرآن به‌حالت همه‌فهم یعنی گویی با عالم و دانشمند عالمانه و با عامه مردم (کم سواد و بی‌سواد) ساده و قابل فهم صحبت می‌کند و هرکس به اندازه فهم و تدبر خویش از این کتاب بهره می‌گیرد. هیچ دانشمندی تاکنون نتوانسته ایراد و اشکال علمی در متن آیات قرآنی بیابد و این کتاب آرامش دهنده دل‌هاست که در هیچ کتاب دیگری چنین تکاملی را مشاهده نمی‌کنیم.
حجت الاسلام حسنی ادامه داد: به تعبیر خود قرآن، کلید همه اسرار عالم در قرآن کریم است. به تعبیری، ما بایستی سررشته همه امور را از قرآن فراگیریم. خود قرآن کریم نیز به کرّات بشر را به دقت، تفکر، تعقل و تدبر در متن آیات فراخوانده و تنها کتابی است که بشر را به تحدی فراخوانده و تاکنون بشر با همه پیشرفت علم و دانش نتوانسته پاسخی بدین تحدی بیابد، چرا که بشر نتوانسته تاکنون حتی یک آیه شبیه متن آیات قرآنی بیاورد و این همان اعجاز کلام الهی است.  
وی خاطرنشان کرد: ویژگی منحصر به فرد دیگر قرآن کریم این است که در هیچ کتاب دیگری به اندازه قرآن از امور غیبی و امور غیرمادی صحبت نشده چرا که قریب یک چهارم آیات قرآنی از امور غیبی هم‌چون عالم قبر، برزخ، قیامت، بهشت، جهنم، فرشتگان و ... صحبت می‌کند و حدود 550 آیه قرآن کریم به تکالیف و نیازهای ما در این جهان و بیش از 1500 آیه این کتاب به آخرت و قیامت و ... مربوط است.
حسنی با اشاره به اینکه با همین قرآن می‌توان این هستی بسیار بزرگ و نامحدود را درک کرد اظهار کرد: این قرآن است که وقتی وارد قلب آدمی می شود همه حجابات را برمی‌دارد و انسان را آسمانی می‌کند. قرآن دریای‌ بی‌منتهاست. ما اگر بخواهیم ابدیت را پیدا کنیم، اگر طالب علم، نورانیت، آرامش و ... هستیم بایستی به این کتاب بزرگ چنگ بزنیم و بدان تمسک جوییم.

captcha