سهم مصاحف شریف از پیاده‌روی اربعین/ توزیع 5 هزار قرآن در سال گذشته
کد خبر: 3657760
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

سهم مصاحف شریف از پیاده‌روی اربعین/ توزیع 5 هزار قرآن در سال گذشته

گروه ادب: همان گونه که زوار بی‌شماری همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان راهی کربلای معلی می‌شوند، اقدام برای ارائه و توزیع مصاحف شریف در این موسم معنوی، اقدامی اثرگذار است که زمینه پیشگیری از ترفندهای دشمنان، معرفی اسلام ناب و از آن سو،‌ مصحف جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همان گونه که شمار فراوانی از زوار کربلا در آستانه اربعین حسینی راهی موسم پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا می‌شوند، سیاست‌گذاری برای توزیع مصاحف شریف در این جریان معنوی عظیم نیز موضوعی است که نباید نادیده گرفت. این رویکرد اقدامی اثرگذار در همراهی با مسلمانان و غیرمسلمانانی است که برای زیارت سیدالشهدا(ع) قدم به این مسیر می‌گذارند و اقدامی تاثیرگذار برای آشنایی غیرمسلمانان با اسلام ناب محمدی خواهد بود.

سازمان‌های متعددی که در حوزه چاپ قرآن کریم فعالیت می‌کنند و یا نهادهای مسئول در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اقداماتی را در این باره ضمن همکاری با هم انجام می‌دهند که از آن جمله می‌توان به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ اتحادیه تشکل‌های قرآنی، مرکز طبع و نشر قرآن، سازمان اوقاف و ... اشاره کرد.

در همین راستا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم و با وی گفت‌وگو کردیم. حشمتی در این باره که آیا این معاونت برای خارج از کشور سهمیه‌ای در نظر گرفته است یا خیر گفت: قرآن‌هایی که برای خارج از کشور فرستاده می‌شود باید بدون ترجمه باشند که البته در ایران به چاپ برسند. مواردی مانند ارسال قرآن برای ارائه در کشوری مانند سوریه را داشتیم که در این رابطه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ما همکاری می‌کند. اکنون نیز تعداد قرآن برای اربعین آماده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این رابطه همکاری کرده است و فعالیت‌های بین‌المللی در دست آنهاست، ادامه داد: در این رابطه سازمان فرهنگ به هماهنگ کردن رایزنی‌های ما در دیگر کشورها می‌پردازد و ما قرآن‌ها را برای اینکه آنها در دیگر کشورها ارائه کنند از ناشران خریداری می‌کنیم.

سهم مصاحف شریف از پیاده‌روی اربعین/ توزیع 5 هزار قرآن در سال گذشته

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در این باره که چند نسخه قرآن برای اربعین در نظر گرفته شده است، گفت: اطلاع ندارم. ولی می‌دانم 100 هزار نسخه زیارتنامه اربعین را آماده کرده‌اند. خریداری قرآن برای اربعین نیز در دستور کار قرار دارد. در میان استان‌ها، 5 استان اقدام به حمایت از زائران اربعین با ارائه زیارتنامه و قرآن می‌کنند؛ البته برخی از موسسات قرآنی و ادارات کل ارشاد نیز در این حوزه فعالیت و مشارکت دارند که از آن جمله می‌توان به اداره‌کل ایلام اشاره کرد که فعالیت خوبی در این رابطه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که قرار است قرآن‌های خریداری شده در کدام مناطق یا شهرها توزیع شوند، اظهار کرد: قرآن‌ها به ادارات کل ارشاد داده می‌شود و از طریق زائرانی که در تردد هستند به عراق فرستاده می‌شوند. همچنین مهمانان عراقی که به ایران می‌آیند در این حوزه قرار دارند که با ارائه قرآن‌ به آنها اقدام به توزیع مصاحف می‌کنیم.

توزیع زیارتنامه‌های اربعین در مرز

حجت‌الاسلام حشمتی گفت: زیارتنامه‌های اربعین را به زوار می‌دهیم که از مبادی مرزی عبور می‌کنند. برای این منظور در موکب‌های مستقر در مرز این کار صورت می‌گیرد. در مناطق جنوبی کشور از طریق موکب‌های مستقر در مرز چزابه و در غرب از طریق موکب‌هایی که در مهران قرار دارند این کار انجام می‌شود.

وی در این باره که آیا با مسئولان عراقی و رایزن‌های فرهنگی در این رابطه مذاکره شده است، عنوان کرد: این کار از طریق رایزنان جمهوری اسلامی در عراق انجام می‌شود. معمولاً ارتباط مستقیمی با مسئولان عراقی نداریم و از طریق رایزن‌ها این مذاکرات را انجام می‌دهیم.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد درباره نحوه ارتباط با رایزن‌ها گفت: این ارتباط به صورت دائم برقرار است و علاوه بر فعالیت‌های قرآنی، اقدامات دیگری هم صورت می‌گیرد. از آن جمله می‌توان به برپایی نمایشگاه اشاره کرد که رایزنی‌هایی در این باره انجام شده است.

سهم مصاحف شریف از پیاده‌روی اربعین/ توزیع 5 هزار قرآن در سال گذشته

وی در پاسخ به اینکه طی سال گذشته چند جلد قرآن در موسم اربعین ارائه شده است، اظهار کرد: آمار تقریبی یا دقیق آن را اکنون در اختیار نداریم. ولی می‌دانم که تعداد زیادی نبود. زائرانی که قرآن را در موسم اربعین می‌برند، اغلب برای تلاوت خودشان است و به منظور اهدا نیست. اهدا از طریق رایزنی‌ها و واحدهایی که در عراق مستقر هستند انجام می‌شود.

تعامل ایران و عراق در حوزه مصاحف شریف

وی با بیان جواب خیر در پاسخ به اینکه گفت‌وگوی دیگری با رایزن‌های فرهنگی مستقر در عراق نداشته است، افزود: با رایزن‌ها مذاکرات دیگری نداشتیم، ولی با عتبه‌ها داشته‌ایم. برای مثال یکی از کارهایی که در نمایشگاه قرآن امسال صورت گرفت،‌ رونمایی از قرآن کتابت شده در عراق بود و آنها نیز متقابلاً قرآن‌هایی را از اینجا برای رونمایی در عراق بردند.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه عتبه‌ها فعال‌تر عمل می‌کنند و مایل هستند که تجربه‌های ایرانیان را در اختیار داشته باشند و ترجمه‌ها و کتابت‌هایی از ایران را با خود ببرند. در این رابطه کارهای مشترکی تعریف شده است که برخی از آنها انجام شده و برای انجام برخی دیگر نیز در حال رایزنی هستیم.

وی از ارتباط مستقیم با عتبه‌ها یاد کرد و ادامه داد: البته واسطه این ارتباط‌ها رایزنان فرهنگی هستند. عتبه‌ها علاقه‌مند به افزایش مشارکت با ایران هستند.

همکاری با اتحادیه تشکل‌های قرآنی برای ارائه مصاحف

همچنین مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز در این باره که آیا در عرصه توزیع قرآن طی مسیر پیاده‌روی اربعین اقدامی انجام می‌دهند یا خیر عنوان کرد: به صورت مستقیم مصاحف را در این مراسم ارائه نمی کنیم. طی دو سال پیش با همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآنی اقدامی در این باره انجام شد و سازمان دارالقرآن نیز کمک‌هایی ارائه کرد.

وی درباره کمک‌های صورت گرفته گفت: در همین رابطه تعدادی قرآن را که سازمان دارالقرآن به چاپ رسانده بود به این اتحادیه ارائه کردیم. اکنون آماری درباره تعداد نسخ ارائه شده در خاطر ندارم، ولی به یاد دارم که این قرآن‌ها با ترجمه استاد حسین انصاریان و به خط حسن‌زاده بود که در قطع وزیری چاپ شده بودند.

قره‌شیخ‌لو با تاکید بر اینکه تاکنون به صورت مستقیم در این حوزه ورود نکرده‌اند، افزود: با توجه به اینکه در این رابطه موضوعی با این سازمان مطرح نشده است، امسال برنامه‌ای در این رابطه نداریم؛ چرا که سازمان دارالقرآن ماموریت خارج از کشور ندارد و اغلب این گونه اقدامات را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می‌دهد که ما نیز گاه تعاملاتی در این باره داریم و هماهنگی‌هایی انجام می‌دهیم و مشارکت می‌کنیم.

در ادامه این گفت‌وگو با حسن محمدی، رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در همین رابطه به صحبت نشستیم. وی درباره مصاحفی که در مراسم اربعین عرضه می‌شود گفت: با توجه به اینکه مصاحف موجود در عراق از ساماندهی خوبی برخوردار نیست و هر کدام، رسم‌الخط متعددی دارند. از آن سو عربستان نیز به این حوزه ورود کرده است و مصاحفی را ارائه می‌دهد.

سهم مصاحف شریف از پیاده‌روی اربعین/ توزیع 5 هزار قرآن در سال گذشته

توزیع 5 هزار مصحف در مسیر نجف تا کربلا

محمدی به مصحف جمهوری اسلامی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیز است اشاره کرد و گفت: این مصحف تقریبی و مورد قبول همه کشورهای اسلامی است. سعی کردیم که در تعامل با مرکز طبع و نشر قرآن که این مصحف را به چاپ رسانده است، از این مصاحف در عراق ارائه کنیم. به همین منظور در سال گذشته 5 هزار مصحف را در مواکب بین مسیر نجف تا کربلا توزیع کردیم.

وی با بیان اینکه در راستای ساماندهی قرآن‌ها تلاش‌هایی صورت گرفت، ادامه داد: امسال با ورود مرکز طبع و نشر قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر سازمان‌های متولی در این حوزه،‌ شاهد تحول در عرضه قرآن طی مسیر پیاده‌روی اربعین خواهیم بود.

محمدی با اشاره به اینکه گفته شده است محوریت فعالیت‌ها مردمی است، افزود: در عین حال تاکید می کنم که با ظرفیت موجود در اربعین حتماً باید همه نهادهای کشور دست به دست هم دهند و وحدت بی‌نظیر این موسم را در جهان تقویت کنند تا به جایگاهی برسیم که نقش قرآن در این مسیر به جایگاه شایسته خود برسد.

سهم مصاحف شریف از پیاده‌روی اربعین/ توزیع 5 هزار قرآن در سال گذشته

امکان توزیع هر تعداد مصاحف در عراق را داریم

وی همچنین درباره همکاری سازمان اوقاف در این باره گفت: این سازمان در سال گذشته مبلغانی را اعزام کرد که در موکب‌های مختلف به تبلیغ دین و پاسخگویی به شبهات پرداختند. با توجه به بسترها و فرصت‌هایی که این سازمان برای چاپ قرآن در اختیار دارد، امسال نیز درخواست کردیم که مصاحفی را تهیه کنند که با دست پُر به این موسم برویم.

رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی با اشاره به اینکه ظرفیت برای ارائه قرآن در اربعین بسیار بالاست، تاکید کرد: به هر میزان مصاحف که به دست ما برسد در این موسم ارائه می‌کنیم. بر همین اساس تعداد مصاحف هنوز مشخص نیست. از مرکز طبع و نشر قرآن و دیگر سازمان‌ها برای تهیه قرآن قول‌هایی در این باره گرفته شده است.

گزارش از آزاده غلامی

captcha