تفرقه و تروريسم در هرجا و به هر نامی خطرناک است
کد خبر: 3654749
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
معاون اول رئیس جمهور:

تفرقه و تروريسم در هرجا و به هر نامی خطرناک است

گروه سیاسی: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ايران به عنوان مبتكر اتحاد جهانی عليه خشونت و افراطی گری، گفت‌وگو و مذاكره را بر مبنای منافع مشترک و راهبرد برد - برد تنها مسير حل و فصل بحران های جهانی و منطقه‌ای می داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری صبح امروز (جمعه) در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-۸ که در استانبول ترکیه برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل این سخنان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
آقاي رئيس،
عاليجنابان ،
خانم‌ها و آقايان،
به نام دولت جمهوری اسلامي ايران و از سوي ملت ايران برگزاري نهمين اجلاس سران سازمان همكاري اقتصادي دي-۸ و بيستمين سالگرد تاسيس اين سازمان را به تمامي اعضا صميمانه تبريك مي‌گويم.
از دولت و ملت دوست و برادر تركيه براي ميزباني و برپايي اين اجلاس مهم و از تلاشهاي جمهوري اسلامي پاكستان به خاطر رياست سازمان در ۵ سال گذشته قدرداني مي‌كنم و براي جمهوري تركيه در مسئوليت رياست دوره پيش‌رو آرزوي توفيق دارم.
روساي محترم كشورها و دولت‌ها، اعضاي محترم،
جهان كنوني با مسائل، بحران‌ها، تهديدها و چالش‌هاي مختلفي رو به روست كه به نظر ما مي‌توان پيدايش اين وضعيت مخاطره آميز را تحت تأثير دو عامل مهم دانست: اعمال سياست‌هاي سلطه‌گرانه و مداخله‌گرايانه جهاني از سويي و رشد افراطي‌گري و خشونت‌هاي منطقه‌اي از سوي ديگر.
اين دو پديده سياسي با هيچ يك از تحولات و واقعيت‌هاي جهان و منطقه سازگار نيست. عصر ما، ‌عصر توسعه دانش‌ها و فناوري‌هاي نوين، ‌عصر آگاهي و بيداري ملت‌ها، ‌عصر رشد مردم‌سالاري و تمايل به همزيستي در جهان متنوع و چند فرهنگي است، نه يكجانبه گرايي به سبك و سياق دوران استعمار و نه افراطي‌گري و خشونت به نام قوميت و مليت و مذهب.
ما بايد با هم بكوشيم كه به جاي يك جانبه گرايي غالب، چند جانبه گرايي و به جاي اراده هاي جهاني معطوف به زور، سياست‌هاي مبتني بر گفتگو و به جاي مداخله‌جويي‌هاي سياسي و جهاني همكاري هاي توسعه‌اي و منطقه اي شكل بگيرد.
تفرقه، خشونت و تروريسم در همه جا و به هر نامي خطرناك است و در جهان اسلام و به نام دين، قوميت و مليت خطرناك تر. ما مفتخر به داشتن دين، فرهنگ و تمدني هستيم كه مبشر رحمت، محبت، اخلاق، عدالت و آزادي است. به نام اسلام، به نام شيعه، به نام سني، به نام همه مذاهب اسلامي و به نام همه اديان ابراهيمي در برابر تفرقه، خشونت و تروريسم بايستيم. بايد براي مقابله با داعش و داعشي گري، خشونت و افراطي گري، تفرقه و جنگ هم نظر و همراه شويم.
همه ما بايد در برابر سياست هاي سلطه گرايانه و افراطي دولت كنوني آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه حساس باشيم و نگذاريم كه اين سياست هاي مداخله گرايانه، موجب تشديد خشونت و افراطي گري و تفرقه در جهان اسلام شود. نگذاريم كه راه حل هاي خشونت گرايانه و نظامي گری به جاي راه حل هاي گفتگويي و سياسي بنشينند و مردم بيگناه و مسلمان و سرزمين هاي اسلامي را در معرض كشتار و نابودي قرار دهند.
متاسفانه امروز جهان اسلام با مخاطرات و تهدیدهای متعددی روبرو است. از یک سو مردم مظلوم فلسطين، عراق، افغانستان، يمن، بحرين در آتش جنگ، منازعه و خشونت مي سوزند و مردم مسلمان روهينگيايي ميانمار گرفتار نسل كشي و افراطي‌گري هستند و از سوی دیگر برگزاري همه پرسي غيرقانوني اخیر در اقليم كردستان عراق، يكپارچگي ملي كشور عراق و ثبات و امنيت منطقه و تأمين عملي حقوق از جمله حق توسعه همه جانبه برادران و خواهران كرد را به مخاطره انداخته است. همه اين مخاطرات و تهديدها، هماهنگي و همراهي در سطح منطقه‌اي و بين المللي را طلب مي كند.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان مبتكر اتحاد جهاني عليه خشونت و افراطي‌گري، گفتگو و مذاكره را بر مبناي منافع مشترك و راهبرد برد-برد تنها مسير حل و فصل بحران هاي جهاني و منطقه اي مي‌داند.
حضار گرامي
خانم‌ها و آقايان،
طي بيست‌سال گذشته سازمان همكاري اقتصادي دي۸- شاهد تلاشها و ابتكارهايي بوده و در جهت سامان دادن همكاريهاي معني‌دار درون گروهي سلسله توافق‌ها و اقداماتي را نهايي كرده است.
سند چشم انداز و نقشه راه آن كه افق روشني را فراروي ما قرار داده است. بايد با اجرايي كردن هر يك از توافق‌ها و ايجاد اقتصادي مقاوم در برابر تهديدهاي سياسي و اقتصادي منطقه‌اي، مجموعه‌اي تأثيرگذار در معادلات منطقه‌اي و بين‌المللي ايجاد كنيم.
بدون ترديد مسير توسعه و پيشرفت راه پرفراز و نشيبي است كه كشورها و دولتها به تنهايي قادر به پيمودن آن نيستند. اين راه نيازمند همكاري و تعامل كشورها با يكديگر در تمامي زمينه‌هاست.
سازمان همكاري اقتصادي دي۸- با بهره‌گيري از استعدادها و توانمنديهاي كشورهاي عضو از زمينه و ظرفيت مناسبي براي توسعه و پيشرفت برخوردار است. ج.ا.ايران در راه رسيدن به اهداف سازمان، به مانند گذشته، از هيچ كوشش و مساعدتي در اين فرآيند فروگذار نخواهد كرد.
آقاي رييس،
اعضاي محترم،
ج.ا.ايران با برخورداري از بزرگترين ذخاير گاز و نفت جهان آمادگي دارد تا در قالب يك همكاري بلند مدت به امنيت انرژي جهاني كمك كند و با سرمايه گذاري مشترك در زيرساخت‌هاي حمل و نقل دريائي ، ريلي و جاده‌اي ظرفيت كريدورهاي ترانزيت بين‌المللي را ارتقا دهد.
اقتصاد ايران از ظرفيت‌هاي كم‌نظير رشد و توسعه برخوردار است . اين موضوع در كنار موفقيت‌هاي سياسي ايران در نهايي ساختن برجام و تصويب معاهده‌هاي مناسب بين‌المللي، رفع تحريم‌هاي غيرقانوني و جلب حمايت‌هاي جهاني باعث شده است تا به رغم خواست جريان‌هاي جنگ‌طلب جهاني و منطقه‌اي، ايران به عنوان قدرتي مطمئن و با ثبات با اقتصادي بالنده در جهان ظاهر شود. اميدوارم با استفاده از اين فرصت و در قالب همكاري‌هاي دو و چند جانبه درون گروهي، ‌همكاري‌هاي عميق تر و گسترده‌تري را به كمك يكايك شما پيش ببريم.
جمهوري اسلامي ايران خود را رقيب هيچ كشوري در منطقه نمي‌داند و توانمندي همه كشورهاي مسلمان را توانمندي خود و قدرت جهان اسلام را قدرت جهان پيش رو مي‌داند. صلح براي همه، ‌توسعه براي همه و بالندگي براي همه، جهاني امن و مطمئن و عاري از خشونت و افراطي‌گري و تفرقه مي‌سازد باید با هم به سوي ساختن جهانی این چنینی پيش برويم.
عاليجنابان،
در پايان لازم مي‌دانم با تشكر از تلاش‌ها و اقدامات دولت و مردم ترکیه براي ميزباني شايسته اجلاس سران، از جناب آقاي موسوي دبير كل كنوني دي-۸ و زحمات فراوانشان براي پيشبرد اهداف اين سازمان سپاس گزاري كنم و با خوشامد گويي به جناب آقاي "داتو كو جعفر كوشاري " بعنوان دبير كل آتي براي ايشان آرزوي توفيق نمايم.
متشکرم

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور کشورمان پیش از آغاز اجلاس، به همراه سایر مقامات شرکت کننده، با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه عکس یادگاری گرفتند.
captcha