نگاه به منجی؛ بهترین مسیر رسیدن به الگو در حوزه هنر قرآنی
کد خبر: 3502114
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
سیدمجید امامی مطرح کرد:

نگاه به منجی؛ بهترین مسیر رسیدن به الگو در حوزه هنر قرآنی

گروه هنر: دبیر نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان گفت: جامعه شیعی با داشتن منجی در بحث الگوی قرآنی در حوزه هنر بهترین مسیر را پیش رو دارد، زیرا منجی وی زنده و حاضر است.

سیدمجید امامی، دبیر نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان (دبیرخانه سالانه فیلم منجی) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره این رویداد سینمایی این گونه اظهارنظر کرد: در زمان حال بحث الگوی قرآنی یکی از موضوعات اصلی در جامعه است. در این میان هنر به عنوان زبانی فراگیر، نقشی مهم از خود در این حوزه ایفا می‌کند و برای همین ضروری است وقتی می‌خواهیم به این موضوع (ارائه الگوی قرآنی) بپردازیم، در گام اول باید منجی را در فرهنگ شیعی بررسی کنیم، زیرا این حوزه را می‌توان بهترین منبع برای معرفی الگوی قرآنی معرفی کرد. با این توضیح می‌خواهم بیشتر درباره این پرسمان توضیح دهم.

وی افزود: این رویداد با هدف پشتیبانی از یکی از بزرگترین ابزار حمایت از فرهنگ مهدویت که همان سینماست برگزار می‌شود. در ضمن رصد و پایش جبهه رقیب یکی از دیگر اهداف این رویداد است، چون الگوهایی که در سینمای غرب به ویژه هالیوود درباره موضوع ناجی مطرح می‌شود، به نوعی در پی الگوسازی در حوزه منجی است. با این توضیح در این پرسمان با حضور طلاب و علاقه‌مندان فیلم‌هایی با این محوریت پخش خواهد شد و به نوعی موضوعات که در آثار مورد توجه قرار گرفته است به بحث گذاشته می‌شود.

امامی در پاسخ به اینکه چرا این رویداد عنوان جشنواره را برای خود برنگزیده است، گفت: برای قرار دادن عنوان جشنواره نیاز به ابزارهایی است که باید درباره آن بحث کرد؛ ابتدا اینکه در جشنواره باید آیتم‌هایی چون تولید وجود داشته باشد که ما در حال حاضر از داشتن آن محروم هستیم. در ضمن می‌خواهیم با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ کار زیربنایی کنیم تا بتوانیم به نوعی برای ورود به بحث منجی فرهنگ‌سازی صحیح داشته باشیم.

اهداف برگزاری پرسمان موعودگرای

دبیر نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان (سالانه فیلم منجی) در رابطه با اهداف و اصل برگزاری چنین پرسمانی تصریح کرد: رسالت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران رسالتی ستادی و هدایت‌گر در عرصه معارف و فرهنگ مهدویت است. یکی از عرصه‌هایی که از دیرباز در فرهنگ و هنر جامعه ایرانی مورد غفلت بوده و قالب بسیار اثربخش و به عبارتی مهمترین قالب هنری امروز یعنی سینما نیز به آن نپرداخته، موضوع مهدویت است. این در حالی است که عمیق‌ترین و قوی‌ترین آثار سینمای هالیوود و همچنین سینمای شرق و سینمای مسیحیت به ویژه در دو دهه گذشته به این حوزه توجه داشته است و در تحریف، انحراف و بازسازی فرهنگ موعود و باور و شرایط آخرالزمانی مخاطبان جهانی، بسیار اثرگذار بوده‌اند.

امامی افزود: موعودباوری و موعودگرایی که مورد توجه سینمای جهان است تا حد زیادی متاثر از نقشه آینده‌سازی جریان صهیونیسم بوده و از سوی دیگر طرح عمیق بحران‌ها و شرایط ویژه‌ای که زندگی بشر متاثر از آن است را مورد توجه قرار داده.

وی در بیان اهداف برگزاری این سالانه گفت: هدف ما این است که در قبال این وضعیت (بررسی جایگاه منجی در سینما) سه ضلع هنرمندان، حوزویان و سیاستگذاران را درگیر کنیم و با طرح پرسش‌ها و طرح وضعیت امروزین سینمای موعودگرا بتوانیم مقدمات یک تحول عینی را در عرصه هنر سینما فراهم کنیم. همچنین ما به دنبال یک پروژه معرفتی، سالانه فیلم منجی را آغاز کردیم و مشابه همین کار را در عرصه‌های دیگر مانند حوزه مسجد، موضوع تمدن اسلامی و ... ادامه می‌دهیم. لذا نخستین سالانه فیلم منجی، البته با موضوع تخصصی‌ که امسال توسط هیئت علمی و هیئت داوران انتخاب شده، یعنی «بحران آخرالزمان و امید جهانی» برگزار می‌شود.

دبیر نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در این برنامه تخصصی و معرفتی، ضمن اکران مهمترین و اثرگذارترین آثار داخلی و خارجی، جلسات نقد و بحث به ازای هر اثر برگزار می‌شود و همچنین کمیسیون‌های تخصصی در دو روز برگزاری برنامه به واکاوی و استخراج راهبردها و راهکارهای تامین مبانی نظری و پشتوانه‌های فرهنگی سینمای موعودگرا می‌پردازند. این برنامه با همکاری برخی رسانه‌ها و نهادهای حوزوی برگزار می‌شود و مخاطبان خاصی در سطح دانشجویان و طلاب دارد.

وی در انتها تاکید کرد: تمام توضیحات ارائه شده در حقیقت نوعی زمینه‌سازی برای ارائه الگوی صحیح است تا بتوانیم با نگاه به بهترین الگوی قرآنی که همان منجی است، عملکرد مطلوبی در این حوزه داشته باشیم. برای رسیدن به این خواسته هم ضروری است که در ابتدا بتوانیم با برگزاری صحیح پرسمان‌ها، بحث‌هایی منطقی از موضوع الگوی قرآنی داشته باشیم.

captcha