توصیه‌های شرعی می‌گویند حتما باید فرد نابارور درمان شود
کد خبر: 3500883
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
آخوندی:

توصیه‌های شرعی می‌گویند حتما باید فرد نابارور درمان شود

گروه سلامت: وقتی شخصی بیمار می‌شود باید به دنبال درمان برود، ناباروری نیز بیماری است؛ وقتی فرد نابارور مراجعه می‌کند، توصیه‌های شرعی می‌گویند حتما باید فرد نابارور درمان شود.

مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه علوم فناوری زیستی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه افزایش خطرات محیطی ممکن است باروری زوج‌ها را به خطر اندازد، اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد در اثر آلودگی‌های محیطی و یا اتفاقات دیگر اسپرم و یا تخمک زوجین از بین برود لذا توصیه پزشکی این است که باید آنها را به وسیله فریز کردن حفظ کرد تا قابلیت فرزند دار شدن هم چنان باقی بماند.

وی تصریح کرد: در رابطه با حفظ اسپرم، تخمک و جنین به وسیله فریز کردن اشکال فقهی و شرعی وجود ندارد این یک مسئله پزشکی است. مسائل فقهی و مباحث اخلاقی این قضیه وقتی مطرح می‌شود که شما بخواهید این اسپرم و تخمک را برای شخصی دیگر مورد استفاده قرار دهید.

وی بیان کرد: وقتی شخصی بیمار می‌شود باید به دنبال درمان برود، ناباروری بیماری است؛ در رابطه با درمان ناباروری وقتی فرد نابارور مراجعه می‌کند، توصیه‌های شرعی می گویند حتما باید فرد نابارور درمان شود.

رئیس انجمن جنین شناسی کشور عنوان کرد: در موضوع جایگزینی و اهدای جنین، اسپرم و تخمک مباحث حقوقی، اخلاقی و فقهی پیش‌ می‌آید. در مسأله اهدای جنین، مجلس قانون آن را گذاشته است؛ اگر جنین از یک زوجی تشکیل شود و  به رحم دیگری منتقل شود فقها اشکال شرعی بر آن نمی‌گیرند.

آخوندی اظهار کرد: اشکال شرعی که فقها می‌گیرند بر انتقال نطفه مستقیم به داخل رحم است؛ اگر انتقال نطفه به صورت مستقیم به داخل رحم از جانب غیر باشد اغلب فقها اشکال شرعی می‌گیرند، کنار این قضیه اگر جنین تشکیل شد و به داخل رحم منتقل شد اشکال ندارد همانند آنچه که در اهدای جنین صورت می‌گیرد این اشکال شرعی ندارد و شورای نگهبان هم آن را تأیید می‌کند.

وی افزود: مشکلی که از انتقال نطفه به وجود می‌آید و فقها بر آن اشکال می‌گیرند مسئله نسب است که به چه کسی می‌رسد؟ این چیز جدیدی است که حتما باید مطرح شود.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی یادآور شد: تکنولوژی امکانی را برای درمان ناباروی به ما می‌دهد، از نظر شرعی هم این مجوز به ما داده شده است؛ ما مجازیم که این جنین را اهدا کنیم.

captcha