طی 50 سال آینده 50 درصد مردان کشور نابارور می‌شوند
کد خبر: 3499089
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
مدیر برد تخصصی تولید مثل وزارت بهداشت هشدار داد:

طی 50 سال آینده 50 درصد مردان کشور نابارور می‌شوند

گروه سلامت: در نشست عوامل حفظ باروری و تهدید کننده آن در رابطه با روند روبه رشد ناباروری در میان مردان اظهار نگرانی شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، معرفت غفاری‌نوین، دبیر بورد تخصصی تولید مثل وزارت بهداشت در نشست خبری عوامل حفظ باروری و تهدیدکننده آن با بیان اینکه از هر 5 زوج کشور یک زوج نابارور است اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد زوج‌ها از ناباروری رنج می برند و آنالیزهای انجام شده در رابطه با قدرت باروری مردان، افت معناداری را در مقایسه با ۵۰ سال پیش نشان می دهد، اگر این روند ادامه داشته باشد، طی 50 سال آینده 50 درصد مردان کشور قدرت باروری خود را از دست می‌دهند.

وی سپس به عوامل تهدید‌کننده عوامل باروری پرداخت و عنوان کرد: تشکیل سلول‌های جنسی از دوران جنینی آغاز شده و تا بلوغ ادامه دارد. بنابر این عوامل مختلفی قدرت باروری را حتی پیش از تولد تهدید می‌کند که به عنوان نمونه می‌توان به مصرف داروهای خاص در دوران بارداری اشاره کرد.

وی چاقی‌های پیش از بلوغ و تغذیه ناسالم را تهدیدی برای قدرت باروری به شمار آورد و عنوان کرد: افزایش سن منجر به کاهش توانایی باروری می شود که خانم‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند. به بیان دیگر، سن بالا، ریسک اختلالات کروموزومی تخمک را افزایش می‌دهد.

این جنین شناس، استفاده از مواد نیروزا را تهدیدی جدی برای باروری به ویژه در مردان دانست و تصریح کرد: این مواد از هورمون‌های مردانه تشکیل شده که آثار سوء بسیاری دارد.

غفاری نوین عنوان کرد: متاسفانه سن استفاده از مواد آرایشی در میان بانوان کاهش یافته که علاوه بر ناباروری، شانس ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در روش‌های نوین درمان ناباروری، امکان فریز اسپرم برای آن دسته از بیمارانی که باید شیمی درمانی انجام دهند، فراهم شده‌ است.

در ادامه لادن گیاهی متخصص تعذیه پژوهشگاه ابن سینا اظهار کرد: رفتارهای‌ها تغذیه‌ای مادر و محیط آن تعیین کننده‌ سلول‌های جنین بوده و بر آن تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران که مشکلات ناباروری دارند پیش از سن بلوغ به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند اگر فرزند دختری را در سنین زیر 5 سالگی به درستی هدایت کنیم که به سمت اضافه وزن نرود مطمئنا عوامل خطر را از او دور می‌کنیم.

گیاهی در ادامه با تأکید بر مسأله امنیت غذایی بر حفظ باروری عنوان کرد: هیچکدام از نهادهایی که به گونه‌ای با غذا در ارتباط هستند به مسأله تأثیر غذا بر حفظ باروری توجه نمی‌کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت و ارگان‌های دیگر آن توجهی که به مسأله بیماری‌های غیر واگیر دارند به مسأله باروری ندارند این درحالیست که همزمان با شیوع دیابت شیوع ناباروری نیز اضافه می‌شود.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه محصولات تراریخته بر روی عوامل باروری تأثیر دارند اظهار کرد: متولیان غذا و دارو در رابطه با ناباروری حساس نیستند این در حالیست که هم محصولات تراریخته و هم اسید‌های چرب ترانس بر روی میزان باروری به ویژه مردان تأثیر دارد.

captcha