مدت امامت امام‌باقر(ع) با حکومت فرمانروایان ظالم هم‌زمان شده بود
کد خبر: 3486601
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
حجت‌الاسلام لواسانی:

مدت امامت امام‌باقر(ع) با حکومت فرمانروایان ظالم هم‌زمان شده بود

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین لواسانی در بیان وضعیت سیاسی زمان امام‌باقر(ع) گفت: در آن دوران، حدیث شیعه، دوران طلایی خود را آغاز کرد و حضرت، در پاسخ‌گویی به شبهات جهان اسلام، سرآمد همه اندیشمندان اسلام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن لواسانی، عضو هیئت اجرایی و مشاور فرهنگی گروه تئاتر هفت آسمان در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به‌مناسبت ولادت امام باقر(ع) ابتدا در جواب اینکه چه درسی از زندگانی و رفتار اجتماعی امام باقر می‌توان گرفت، گفت: امام باقر(ع) در سال ۹۴ هجری به امامت رسید و در سال ۱۱۴ هجری به شهادت رسیدند و مدت بیست سال امامت آن حضرت، مصادف با عصر شکوفایی مجدد دینی بود، لقب «باقر‌العلوم» نیز بیانگر توسعه علمی به وسیله امام باقر(ع) است.
وی ادامه داد: در آن دوران، حدیث شیعه، دوران طلایی خود را آغاز کرد و حضرت، در پاسخ‌گویی له شبهات جهان اسلام، سرآمد همه اندیشمندان اسلام شد.
حجت‌الاسلام لواسانی درباره وضعیت سیاسی زمان امام‌باقر(ع) گفت: در زمان حضرت برخی فرمانروایان مستبد بنی امیه مثل حجاج بن یوسف و ولید بن عبدالملک به هلاکت رسیدند و درگیری‌های سیاسی بنی‌امیه افزایش یافت؛ در عوض در سال یکصد هجری، عمربن عبدالعزیز پس از سال‌ها ممنوعیت نقل حدیث، فرمان نگارش احادیث را آغاز کرد. این باعث شد حضرت بتوانند آزادانه، احادیث پیامبر اکرم(ص) را برای دل‌های مشتاق بازگو کنند بنابر این، درس حصرت بسیار پر رونق بود.
این استاد حوزه ادامه داد: سخنان پیامبر اکرم(ص) پس از نود سال، دوباره در جامعه اسلامی گسترش یافت اما حضرت بسیار تلاش می‌فرمود تا احادیث ساختگی و جعلی گذشته، دوباره بین مردم پخش نشود، همیشه می‌فرمود: «آن‌چه به شما می‌گویم از من بپرسید که در کجای کتاب خداست؟!» 
حجت‌الاسلام لواسانی در پایان با بیان وضعیت سیاسی زمان امام باقر(ع) گفت: حضرت برای انتشار احادیث، گاه برای عموم مردم سخن می‌‌فرمود. روش دیگر امام «ارجاع» بود؛ به این صورت که از یاران برجسته‌اش می‌خواست در مسجدها بنشینند و به سؤالات مردم پاسخ دهند، آن حضرت، جدا از احادیث فقهی، احادیث بسیاری در تاریخ، سیره رفتاری امیرمؤمنان و ماجرای عاشورا برای شیعه به یادگار نهاد.
محمد ایمانی‌مهر
captcha