نمایش «مهراوه عشق»؛ داستان زندگی فاطمه زهرا(س)
کد خبر: 3476803
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

نمایش «مهراوه عشق»؛ داستان زندگی فاطمه زهرا(س)

گروه هنر: کارگردان نمایش «مهراوه عشق» گفت: «مهراوه عشق» داستان زندگی فاطمه زهرا(س) از تولد تا شهادت و با نگاه آسمانی است که بر اساس کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سیدمهدی شجاعی اجرا می‌شود.

راشین امامی، نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «مهراوه عشق» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: به امید خدا و با عنایات خاصه حضرت زهرا(س) این نمایش را از سوم اسفند همزمان با آغاز ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در تالار حافظ به روی صحنه خواهیم برد.
وی با اشاره به اینکه این نمایش برگرفته از کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سیدمهدی شجاعی است، گفت: از همان ابتدا قرار بود روند تولید نمایش «مهراوه عشق» زیرنظر نگارنده کتاب و با مشاوره و هدایت ایشان تولید و برای اجرا آماده شود، اما به واسطه اینکه بیماری بر شجاعی عارض شد، لذا این توفیق که بتوانم ایشان را در کنار خود و گروه داشته باشیم از ما سلب شد.
امامی تصریح کرد: با مطالعه و تحقیقی که شخصاً در حوزه ادبیات دینی و مذهبی دارم، باید به جرئت بگویم که نوع نگاه و شیوه روایت سیدمهدی شجاعی در مورد اتفاقات مذهبی و تاریخ دین با اغلب نویسندگان فعال در این حوزه متفاوت است و ایشان از منظری نو و با سبک نگارش خاصی راوی این رویدادهاست که البته از نظر ذهنی و فکری بسیار به اندیشه‌های من نیز نزدیک است.
نگاه آسمانی روایت نمایش «مهراوه عشق»
این کارگردان تئاتر گفت: معمولاً در روایت نمایشی از وقایع دینی، گروه‌های تولید به برشی از تاریخ پرداخته و آن را مستقیم وارد روایت نمایشی می‌کنند؛ در حالی که من تمام تلاش خود را کردم تا از این شیوه متداول فاصله گرفته و به این وقایع و اتفاقات آسمانی نگاه کنم؛ در نمایش «مهراوه عشق» داستان زندگی فاطمه زهرا(س) از تولد تا شهادت از نگاه آسمانی و منظر ملائک روایت می‌شود و روایت نمایش زمینی نیست.
امامی در ادامه عنوان کرد: برای متفاوت‌تر شدن این نگاه از نورپردازی و طراحی لباس ویژه استفاده کردم و با استفاده از سیستم‌های دیجیتال سعی کردم از همه ظرفیت‌ها در باورپذیری این نوع روایت بهره ببرم؛ نمایش اغلب با حرکات فرم که با موسیقی خاصی هم همراه است روایت می‌شود که البته در برخی از مقاطع نیز ما از نریشن استفاده کرده‌ایم، به کارگیری نریشن تنها به این دلیل است که تماشاگر ممکن است در مقاطعی رشته کلام را از دست بدهد و نریشن به او کمک می‌کند که به روایت بازگردد. البته صحنه‌ها و حرکات بازیگر به نظرم آنچنان بلیغ و شیواست که نیاز به هیچ کلام اضافی نداشته باشد.
تأکید بر تسبیحات حضرت زهرا(س) در این نمایش
این کارگردان تئاتر دینی تأکید کرد: نکته که علاقه‌مند هستم تماشاگران به آن توجه کنند تأکید نمایش بر این نکته است که حضرت زهرا(س) حلقه وصل میان نبوت(پدر) و امامت (همسر) هستند و حوادث ناگواری که برای ایشان به وجود آمد یکی از دلایل عمده‌اش این بود که ایشان طرفدار ولایت بودند و از همسر بزرگوار خویش در برابر منحرفان و مغرضان دفاع کردند، ما به وضوح این نکته را در روایت نمایشی متذکر شده‌ایم.
امامی اظهار کرد: نکته بعدی درباره این مسئله است که شخصاً به دنبال طرح این موضوع بودم که حضرت زهرا(س) در عصر و زمان کنونی چه کارکردی می‌توانند برای ابنای بشر و به ویژه زنان مسلمان داشته باشند؛ ذکر این نکته لازم و ضروری است که بشر امروز ارتباط خود را با ملکوت اگر کاملاً از دست نداده باشد، اما بسیار کمرنگ شده است و این ارتباط شاید با اهمیت دادن به نماز مستحکم‌تر شود و البته نکته مورد تأکید ما در این نمایش تسبیحات حضرت زهرا(س) به عنوان تعقیبات نماز است که موجب قوت قلب مأمن و گشاینده گره‌ها و مشکلات پیش روی امت اسلامی است.
این بانوی کارگردان تئاتر افزود: باید به این نکته اشاره کنم که تولید این نمایش با نام «مهراوه عشق» که یکی از القاب صدیقه کبری(س) با هزینه و بودجه شخصی به انجام رسیده است و به غیر از حمایت‌های معنوی مرکز توسعه هنرهای معاصر و در رأس آن افضلی، گروه هیچ حامی مالی نداشته است، هر چند که باید از همکاری بنیاد رودکی و مسئولان تالار حافظ نیز نهایت سپاس را به منظور موافقت با اجرای این نمایش داشته باشم.
وی در پایان گفت: «مهراوه عشق» از سوم اسفند به روی صحنه خواهد رفت و ما 15 شب اجرا خواهیم داشت که البته ممکن است با احتساب تعطیلات و البته استقبال مردم از این نمایش، اجرای آن را تا پایان ایام فاطمیه یعنی 23 اسفند نیز ادامه بدهیم.
captcha