وقوع دو عملیات مهم دفاع مقدس مصادف با ایام‌الله دهه فجر
کد خبر: 3473349
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵

وقوع دو عملیات مهم دفاع مقدس مصادف با ایام‌الله دهه فجر

گروه جهاد و حماسه: از 18 عملیات مهم رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی، عملیات‌های «والفجر مقدماتی» و «والفجر 8» در بهمن‌ماه و همزمان با ایام‌الله دهه فجر رخ دادند.

از 18 عملیات مهم رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی، عملیات‌های «والفجر مقدماتی» و «والفجر 8» در ماه بهمن همزمان با ایام‌الله دهه فجر رخ دادند.

عملیات‌ والفجر مقدماتی با هدف‌ تصرف‌ پل‌ «غزیله» و سپس‌ پیشروی‌ به‌ سوی‌ شهر «العماره» عراق‌ طرح‌‌ریزی‌ شده‌ بود.

در این‌ عملیات‌ 48 گردان‌ از سپاه‌ و 16 گردان‌ از ارتش‌ به‌ مصاف‌ 80 گردان‌ از عراق‌ رفتند. در ساعت‌ 21:30 روز 18 بهمن‌‌ماه‌ 1361 رمز عملیات‌ از قرارگاه‌ «خاتم‌الانبیا(ص)» به‌ گوش‌ رزمندگان‌ مستقر در خطوط‌ «فکه» رسید: «یاالله‌ یا الله‌ یا الله». حمله‌ از سه‌ محور آغاز شد و نیروها در تاریکی‌ مطلق‌ شب‌ به‌ منظور شکستن‌ خطوط‌ دفاعی‌ دشمن‌ پیش‌ رفتند.

عملیات والفجر 8 نیز با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت 800 کیلومتر مربع از بیستم بهمن‌ماه 1364 آغاز شد. در این عملیات هزاران تن از نیروهای ایرانی از رودخانه خروشان اروندرود گذشتند و در اولین روز عملیات، شهر مهم فاو را در جنوب شرقی عراق فتح کردند.

در فاصله صدور قطعنامه 540 تا قطعنامه 582 چندین عملیات دیگر توسط نیروهاى ایران صورت گرفت که مهمترین آنها عملیات والفجر 8 بود که در منطقه فاو آغاز و منجر به تصرف شهر فاو در خاک عراق و قسمت‌هاى دیگرى از منطقه مربوطه به وسعت 700 کیلومتر مربع شد.

در نتیجه این عملیات ایران بر سواحل اروند، ساحل شمالی خور عبدالله و شبه جزیره فاو مسلط شد و راه ورود عراق به خلیج فارس از طریق فاو مسدود شد.

عراقی‌ها از لحظه شکست در این عملیات به تجدید قوای خود اقدام کردند و از جمله اقدامات آن‌ها افزایش بی سابقه تعداد پرسنل گارد ریاست جمهوری عراق، خرید تجهیزات مدرن و افزایش توان لجستیکی بود. همه اقدامات عراقی‌ها در حالی انجام شد که نیروهای نظامی ایرانی مشکلات عمده‌ای در استخدام نفرات جدید داشتند. ایرانی‌ها هچنین به دلیل تحریم‌های فلج‌کننده در تعمیر تسلیحات و خرید تسلیحات مدرن با مشکلات جدی روبه‌رو بودند. همزمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به‌ویژه کویت که نیروهای ایرانی در فاصله ۵۰ مایلی از آن مستقر بودند از واهمه پیروزی‌های آینده نیروهای ایران کمک‌های خود را به عراق به شدت افزایش دادند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۸ - ۱۷:۴۹
0
0
خوبه
captcha