مسلمانان تانزانیا تحقیقات در مورد حادثه منا را خواستار شدند
کد خبر: 3377890
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

مسلمانان تانزانیا تحقیقات در مورد حادثه منا را خواستار شدند

گروه بین‌الملل: علمای مسلمان تانزانیا خواستار تشکیل یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی برای بررسی عوامل فاجعه منا شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «ippmedia»، علمای مسلمان تانزانیا با انتقاد از ناکارآمدی مقامات سعودی در مدیریت بزرگترین گردهمایی مسلمانان، خواستار تشکیل یک تیم تحقیقاتی متشکل از نمایندگان کشورهای مختلف شدند.
آن‌ها از دولت تانزانیا نیز خواستند که به این تیم تحقیقاتی بپیوندد تا دلایل پشت‌پرده وحشتناکترین حادثه حج در 25 سال گذشته را بررسی کند.
شیخ عبدالمالک الماس، یکی از علمای تانزانیایی که از حادثه منا جان سالم به در برده است، گفت: سوءمدیریت دلیل اصلی حادثه 2 مهرماه در منا بود.
وی افزود: دولت عربستان مسئول مستقیم این حادثه است، اما به سرعت تقصیرها را به گردن زائران آفریقایی انداخت و گفت که آن‌ها قوانین را رعایت نکردند و با هل دادن یکدیگر باعث بروز این حادثه شدند.
الحاج عبدالکاوای، یکی از بازماندگان تانزانیایی حج امسال نیز گفت: مقامات راه خروجی را به روی زائرانی که از رمی جمرات باز می‌گشتند بستند که سبب برخورد آن‌ها با زائران ورودی شد.
وی همچنین خواستار انجام تحقیقات جدی از سوی دولت تانزانیا و بازبینی آمار آژانس‌های مسافرتی داخلی برای محاسبه تعداد زائران شد.
تعداد کشته‌شدگان
تاکنون کشور نیجریه مرگ 64 نفر از زائران خود را تأیید کرده اما این کشور بیشترین تعداد زائران مفقود شده را دارا است.
«اوبا مانا»، رئیس کمیسیون ملی حج نیجریه اعلام کرد: هنوز اثری از 244 زائر نیجریه‌ای نیست، اما ما تا زمانی که اجساد آن‌ها را نبینیم مرگ آن‌ها را تأیید نمی‌کنیم.
در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان نیز با افزایش تعداد رسمی کشته‌شدگان به 59 نفر و همچنان مفقود بودن 74 نفر، تنش‌ها بالا گرفته است.
تعداد کشته‌شدگان پاکستانی نیز 46 نفر و مفقودین 40 نفر اعلام شده است و در هند نیز مرگ 51 نفر تأیید شده است.
در ایران نیز روز پنجشنبه تعداد کل زائرانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، با احتساب مفقودین، 464 نفر اعلام شد.
شاهدان عینی
احمد ابوبکر، زائر 45 ساله لیبیایی که در روز حادثه در منا حضور داشته می‌گوید: پلیس همه خروجی‌ها و ورودی‌ها را به جز یکی، بسته بود.
وی افزود: من جنازه‌های زیادی را دیدم که زخمی یا خفه شده بودند. ما قربانیان را به کمک پلیس جابه‌جا می‌کردیم، اما پلیس بسیار بی‌تجربه بود.
ابوبکر گفت که آن‌ها حتی مسیر‌ها و اماکن اطراف آن‌جا را نمی‌شناختند.
عرفان العلوی، از بنیانگذاران بنیاد پژوهشی میراث اسلامی در مکه می‌گوید: با وجود جمعیت زیاد زائران، پلیس آموزش کافی ندیده و مهارت‌های زبانی ارتباط برقرار کردن با زائران خارجی را که اکثریت جمعیت حاجیان را تشکیل می‌دهند، ندارد.
وی افزود: آن‌ها حتی نمی‌دانند که با این افراد باید چگونه ارتباط برقرار کنند.
محمد حسن، زائر 39 ساله مصری و از شاهدان حادثه منا می‌گوید: شما فقط سربازهایی را می‌بینید که در یک جا جمع شده‌اند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند.
یک فیلم گرفته شده از حادثه منا توسط شاهدان عینی، نشان می‌دهد که پلیس سعودی راه‌‌های متنهی به سه ستون جمرات را بسته و شخصی که گفته می‌شود شاهزاده سعودی است در حال اجرای مراسم رمی جمرات است.
اوایل هفته جاری مقامات تانزانیا نیز مرگ 5 نفر و مفقود شدن 50 نفر از زائران این کشور را تأیید کردند. حدود 3 هزار زائر از این کشور امسال راهی سفر حج شدند.

captcha