ضرورت هم‌اندیشی علمای مسلمان درباره مسائل جهان اسلام
کد خبر: 3353970
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد تأکید کرد:

ضرورت هم‌اندیشی علمای مسلمان درباره مسائل جهان اسلام

شعب خارجی: شهاب‌الدین دارائی در دیدار با مسئول امور خارجه حزب جماعت اسلامی پاکستان، تبادل نظر و مشورت علما و احزاب اسلامی کشورهای اسلامی درباره مسائل جهان اسلام را لازم و ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهاب‌الدین دارائی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد با عبدالغفار عزیز، مسئول امور خارجه حزب جماعت اسلامی پاکستان دیدار و درباره محورهای گسترش و تقویت وحدت اسلامی و روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در این دیدار گفت: حزب جماعت اسلامی پاکستان سابقه طولانی و خوبی دارد و در جهت تقریب بین مذاهب اسلامی و روابط دو کشور ایران و پاکستان نقش مؤثری را ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه موضع رسمی حزب جماعت اسلامی پاکستان در مورد حوادث یمن درست و عاقلانه بود، افزود: مواضع این حزب در مسیر برقراری و ایجاد صلح و آرامش در حادثه یمن قابل تقدیر است. دولت و ملت ایران نیز از این موضع درست و منصفانه شما حمایت کرد.

رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد ضمن ارج نهادن تلاش‌های وحدت‌گرایانه مسئولان بلندپایه حزب جماعت اسلامی، گفت: ما این حرکت و روش را از اهم وظایف و مسئولیت علما، شخصیت‌ها و احزاب اسلامی در برهه‌ای که حرکت فرقه‌گرایانه و افراطی چهره رحمانی اسلام را دچار مخاطره کرده است، می‌دانیم.

وی در ادامه تبادل نظر و مشورت علما و احزاب اسلامی کشورهای اسلامی درباره مسائل دنیای اسلام را لازم و ضروری دانست و گفت: به همین منظور برای اعزام هیئت جماعت اسلامی به ایران اعلام آمادگی می‌کنیم.

دارائی اظهار کرد: حمایت ما از ملت یمن، دخالت تلقی نشود. ما همیشه از مظلوم حمایت کرده‌ایم و معتقدیم باید تمام مسائل جهان اسلام از جمله یمن با مذاکره حل شود نه با سرکوب. گروه‌های یمنی، خودشان باید برای تعیین سرنوشت کشور و ملت‌شان مذاکره کنند و در این میان احزاب اسلامی و کشورهای اسلامی نقش میانجی‌گری داشته باشند.

وی تأکید کرد: تحرک بیشتر جماعت اسلامی در این رابطه در تحکیم صلح و آرامش و تقویت وحدت اسلامی چه در پاکستان و چه درکشورهای اسلامی دیگر، بسیار مؤثر خواهد بود.

در ادامه عبدالغفار عزیز، در سخنانی اظهار کرد: حزب جماعت اسلامی یک حزب انقلابی است و از آغاز شکل‌گیری از انقلاب اسلامی ایران حمایت کرده است.

وی بیان کرد: مولانا ابوالاعلی مودودی، بنیانگذار حزب جماعت اسلامی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تبادل نامه‌های متعددی داشت و به سرپرستی مولانا طفیل محمد، یک هیئت بلندپایه نیز برای دیدار با امام خمینی(ره) به ایران  فرستاد که حامل پیام مرحوم مولانا مودودی بوده است.

عبدالغفار عزیز افزود: مرحوم قاضی حسین احمد، رئیس سابق جماعت اسلامی برای تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد امت تلاش‌های فراوانی کرد و در پی این تلاش‌ها، شورای همبستگی ملی پاکستان تأسیس شد.

مسئول امور خارجه حزب جماعت اسلامی پاکستان ادامه داد: با تشکیل شورای همبستگی ملی پاکستان، اجلاس متعدد و باشکوهی با حضور تمام علمای فرقه‌ها و مذاهب مختلف به‌ویژه آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله محسن اراکی در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد که همین روش از سوی سراج الحق، امیر کنونی جماعت اسلامی نیز پیگیری می‌شود.

همچنین عبدالغفار در پاسخ به سخنان رایزن فرهنگی ایران، گفت: مواضع و عملکرد حزب جماعت اسلامی تاکنون در همین جهتی که اشاره کردید، بوده و موضع حزب در پارلمان در قضیه یمن یکی از همین مصادیق صلح‌خواهی حزب در میان کشورها و ملت‌های اسلامی است.

captcha