سمینار «ولایت از منظر قرآن و عترت» در کابل برگزار شد
کد خبر: 3351452
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶

سمینار «ولایت از منظر قرآن و عترت» در کابل برگزار شد

شعب خارجی: سمینار «ولایت از منظر قرآن و عترت» به همت بخش بانوان شورای عالی قرآنی افغانستان در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت ثامن‌الائمه  حضرت امام رضا(ع) سمینار «ولایت از منظر قرآن و عترت» از سوی بخش بانوان شورای عالی قرآنی افغانستان با حضور مسئولان مراکز فرهنگی در کابل برگزار شد.

خانم عباسی، عضو شورای عالی قرآنی افغانستان در این مراسم با اشاره به همزمانی دوران زندگی امام رضا(ع) با دوران خلافت مأمون خلیفه عباسی، گفت: امام رضا(ع) گرچه در آن دوران رسماً وارد میدان سیاست نشد؛ اما با این وجود مأمون از حضور و نفوذ آن حضرت در میان مردم هراس داشت.

وی ادامه داد: مأمون، امام رضا(ع) را به اجبار از مدینه به خراسان آورد تا از یک‌سو فعالیت‌های امام(ع) را زیر نظر داشته باشد و از سوی دیگر از وجود آن حضرت برای تحکیم پایه‌های قدرت خود استفاده کند؛ گرچه این هجرت تا اندازه‌ای درد‌آور بود؛ اما زمینه را برای فعالیت‌های امام(ع) درعرصه‌های سیاسی و علمی فراهم کرد.

عباسی اظهار کرد: امام رضا(ع) با استفاده از فرصت‌ها و بیان حقایق، پوشالی بودن حکومت بنی‌عباس را ثابت کرد، تا جایی که با ادامه فعالیت‌های آن حضرت، فروپاشی حکومت مأمون قطعی شد؛ لذا این خلیفه عباسی تصمیم به قتل امام رضا(ع) گرفت.

همچنین خانم احمدی از دیگر سخنرانان این مراسم اظهار کرد: امامت و رهبری جامعه، پس از رحلت پیامبر(ص) یک منصب الهی و ادامه خط نبوت است.

به گفته وی، امامان معصوم(ع) پس از رحلت پیامبر(ص)، ختم نبوت و آغاز امامت، با توجه به شرایط دنیای اسلام هر کدام به نحوی تلاش کردند تا خط اصیل اسلام را حفظ کرده و انحرافات را از میان مسلمانان بردارند.

خانم حسن‌زاده نیز در این مراسم گفت: امام رضا(ع) با فضایل اخلاقی، رفتارهای درست انسانی و شیوه‌های صحیح تربیتی مردم را جذب امامت و ولایت کرده بود.

وی بیان کرد: حضرت معصومه(س) خواهر بزرگوار آن امام(ع) به دفاع از موضع‌گیری‌های برادرش و حمایت از اصل امامت و رهبری، تا پای جان به راهش ادامه داد و سرانجام در راه امامت به شهادت رسید و جان سپرد.

حسن‌زاده اظهار کرد: امروز، مسلمانان با دور شدن از خط ولایت و امامت در شرایطی ناگوار قرار گرفته‌اند، هرج‌و‌مرج، تفکرات انحرافی و تکفیری در بدنه کشورهای اسلامی رو به افزایش است.

وی عنوان کرد: تمام مسلمانان جهان به‌ویژه مردم افغانستان که بیشتر در معرض خطر هستند، در راستای تحقق بخشیدن به ارزش‌های اسلامی و معارف دینی وظیفه دارند بیشتر از پیش تلاش کنند و حرکت‌های ناسالم برخی جریانات را در منطقه خنثی کنند.

captcha