مخدوش شدن رابطه بیمار و پزشک نگرانی عمده پزشکان است
کد خبر: 3341700
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳

مخدوش شدن رابطه بیمار و پزشک نگرانی عمده پزشکان است

گروه سلامت: مدیر گروه اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با اعلام حمایت از جشنواره نقاشی کودکان بیمار، اظهار کرد: مخدوش شدن ارتباط بیمار و پزشک نگرانی عمده جامعه پزشکی ایران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در نشست خبری فراخوان اولین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار، احسان شمسی گوشکی مدیر کمیته اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر نقش فعالیت‌های هنری در جلب اعتماد بیمار به پزشک عنوان کرد: مخدوش شدن ارتباط بیمار و پزشک نگرانی عمده جامعه پزشکی ایران است.

وی با بیان اینکه امروز بیشترین خبرهای بد و حاشیه‌ای‌ در خصوص برخی پزشکان را هر روزه می‌شنویم، گفت: وقتی مسأله بی اخلاقی‌های پزشکی را به تمامی پزشکان تعیم می‌دهند آنها از درون رنج می‌کشند، درصد بزرگی از حرفه‌مندان پزشکی افرادی هستند که اهداف والایی داشته و حقیقتا در خدمت  سلامت عمومی جامعه هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جشنواره نقاشی کودکان بیمار تصریح کرد: حمایت سازمان نظام پزشکی از این جشنواره کمک می‌کند تا جنبه‌های مثبت پزشکان برجسته شود لذا از تمامی همکاران خود مانند پرستاران، دندانپزشکان، داروسازان و ماماها درخواست داریم که از بیماران خود بخواهند تا در این جشنواره شرکت کنند.

وی‌ ابراز امیداواری کرد: این جشنواره بتواند حرفه پزشکی را از نگاه راویان معصوم و صدیق روایت کند و به تحکیم رابطه پزشک و بیمار بپردازد.

شمسی با اشاره به جنبه بین‌المللی این جشنواره یادآور شد: جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار فرصتی است تا چهره‌ واقعی نظام سلامت خود را ترسیم کرده و ایران مهربان، کهن و بیمار دوست را به جهانیان نشان دهیم.

توجه به جنبه‌های معنوی و سلامت روان بیماران کودک

در این نشست نیما رضایی عضو هیئت علمی گروه ایمونولوژی و بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران که از طراحان و مجریان اولین جشنواره نقاشی کودکان بیمار نیز هست، به تشریح اهداف این جشنواره پرداخت و تصریح کرد: قرار است این جشنواره جنبه‌های معنوی و سلامت روان بیماران کودک را افزایش دهد.

وی افزود : در واقع این جشنواره قرار است توانمندی‌های بالقوه بیماران کودک را به منصه ظهور رسانده و خود باوری در کسانی که دارای بیماری مضمن هستند را تقویت کند.

علی رضا پارساپور مدیرکل حوزه ریاست و رئیس روابط عمومی دانشگاه ‌علوم پزشکی تهران تیز با بیان حمایت این دانشگاه از هرگونه برنامه ‌هنری که به کودکان بیمار می‌پردازد، اظهار کرد: به عنوان یک پزشک این را وظیفه خود می‌دانیم که هر کاری را برای نشاط معنوی کودکان و افزایش سلامت روانی آنان انجام دهیم.

وی با تأکید بر تقویت جنبه‌های معنوی بیماران اظهار کرد: از گذشته پزشکان به ویژه حکیمان ایرانی به جنبه‌های غیر جسمی و معنوی بیماران پرداخته‌اند این نیاز امروزه بیشتر احساس می‌شود و چه بهتر که که بنیان آن را در حمایت از کودکان بیمار قرار دهیم.

پارساپور بیان کرد: هنگامی که این مسأله را با دیگر همکاران خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح کردم آنها نیز استقبال کرده و خواستار مشارکت در این پروژه شدند؛ از سوی وزارت بهداشت و شخص زارع نژاد مشاور وزیر و رئیس حوزه اطلاع رسانی وزارت نیز این طرح مورد حمایت قرار دارد از سوی دیگر سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در برگزاری این جشنواره سهیم هستند.

وی یادآور شد: از اینکه پزشکان خود را متعهد می‌بینند که به جنبه‌های معنوی و روانی بیماران می‌پردازند خرسندیم و امیدواریم این همایش به ثمر نشسته و لبخندی را بر لب کودکان بیمار بنشاند.

پس از سخنان پارساپور، بهاره جهاندوست مجری و نویسنده کودک که دبیری این جشنواره را بر عهده دارد به تشریح روند برگزاری جشنواره پرداخته و اظهار کرد : نخستین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار قرار است 16 مهرماه از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، سازمان نظام پزشکی و کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان در تهران برگزار شود.

وی افزود: این جشنوراه که از سوی بیناد جهانی کودک Child Fontation و سازمان بین‌المللی انجمن بیماران نقص ایمنی حمایت می‌شود قرار است به نمایش آثار نقاشی بیماران زیر 18 سالی که حد‌اقل سابقه یک بار بستری شدن در بیمارستان را دارد بپردازد.

تهیه کتابچه از 200 اثر برتر

جهاندوست ادامه داد: از 200 اثر ارسالی برتر کتابچه‌ای در دست تهیه بوده و قرار است در جشنواره توزیع شود، همچنین ساخت تیزر انیمیشن این جشنواره نیز به اتمام رسیده است.

وی اعلام کرد: تاکنون 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که  30 اثر مربوط به کودکان خارجی بوده است.

جهاندوست اعلام کرد: از تمامی علاقمندانی که می‌توانند ما را در نشاندن لبخند بر لبان کودکان بیمار کمک کنند برای حضور در این جشنواره دعوت می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، در پایان این نشست رضایی تأکید کرد: این درب برای همه باز است که وارد میدان شده و با ایده‌ها و اقدامات خود این جشنواره را پربارتر کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در این جشنواره فیلم‌های سلفی با لباس محلی از سوی داوطلبان کمک در این پروژه در خارج و داخل کشور گرفته شده و به نمایش درخواهند آمد.

گفتنی است مهلت ارسال این آثار به دبیرخانه جشنواره اول شهریور ماه همزمان با روز پزشک عنوان و درخواست شده است که آثار هنری کودکان بیمار به آدرس تهران، انتهای خیابان دکتر قریب، مرکز طبی کودکان، دبیرخانه اولین جشنواره بین‌المللی کودکان بیمار، با ذکر سن، شهر، نام بیماری ، بیمارستان بستری، شماره تماس و آدرس پستی فرستاده شود و یا اسکن آثار به نشانی اینترنتی ifppp.heart@gmail.com ارسال شود.

captcha