شهادت حضرت‌علی(ع) حاکی از افول ارزش‌های متعالی در جامعه آن روز بود
کد خبر: 3325412
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
آیت‌الله خاتمی:

شهادت حضرت‌علی(ع) حاکی از افول ارزش‌های متعالی در جامعه آن روز بود

گروه اندیشه: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان،گفت: شهادت حضرت‌علی(ع) حاکی ازافول ارزش‌های متعالی در جامعه آن روز بود که هنوز تلخی این تصمیم و این جنایت از حافظه تاریخ پاک نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آیت الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، روز گذشته، 15 تیر در آیین افتتاحیه نمایشگاه نماز با عنوان «به رنگ قنوت» که در کارخانه کبریت زنجان برگزار شد، گفت: شب قدر از منزلتی بسیار بالا برخوردار است و با توجه به روایات شان و منزلت روزهای قدر نیز به اندازه همان شب‌های قدر است.
وی ابراز کرد: بشر در طول تاریخ به خاطر جهل و نادانی تصمیماتی گرفته، خطاهایی ایجاد کرده و آفت‌ها و ضایعه‌هایی را موجب شده است که گذشت زمان  و حتی گذر قرن‌ها نیز نتوانسته است تلخی آنها را جبران کند.
نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: 1400 سال قبل عده‌ای سبک مغز به نظر خود برای اسلام دلسوزی کردند و تصمیمی گرفتند. با تشکیل انجمنی گفتند که اختلاف جهان اسلام به دلیل حضور معاویه، امیرالمومنین (ع) و عمروعاص است که این مقایسه خود نشان از سطحی نگری آنان دارد چرا که مقایسه امیر مومنان (ع) با معاویه که پدرش سال‌ها در مقابل اسلام قد علم کرده بود، اوج جهل و حماقت است.
امام جمعه زنجان افزود: این نوع قضاوت نشانه سقوط یک جامعه و افول ارزش‌های متعالی درآن است و نتیجه همین قضاوت نابخردانه و سطحی منجر به تصمیمی شد که امروز بعد از گذشتن قرن‌ها هنوز تلخی این تصمیم  و این جنایت از حافظه تاریخ پاک نشده است و انسان‌های عاقل، اندیشمند و دلسوز هنوز هم تاسف می‌خورند و جای امیرمومنان را در عرصه تاریخ خالی می‌بینند که نه تنها عقلای مسلمان بلکه عقلای غیر مسلمان نیز این نکته را بیان می‌کنند.
آیت الله خاتمی اظهار کرد: جرج جرداق می‌گوید که نگویید علی را مروان کشت بلکه اندیشه‌ای بر جامعه حاکم بود که اندیشه و عدل علی را نتوانستند عمل کنند. قاتل علی (ع) عدالت او بود. این جامعه نپخته نتوانست علی (ع) را هضم کند و لذا تصمیمی غلط گرفت که آثار پشیمانی آن تا پهنای تاریخ باقی می‌ماند.
درادامه، عادل علیپور، معاون توسعه منابع انسانی استاندار زنجان با اشاره به تناسب همزمانی برگزاری این نمایشگاه با روز ضربت خوردن شهید محراب، عنوان کرد: در سا‌ل‌های اخیر اقدامات خوبی در ستاد اقامه نماز استان زنجان انجام شده است و هم‌اکنون از میان حدود 108 دستگاه اجرایی در 105 دستگاه شورای اقامه نماز تشکیل شده و فعالیت می‌کند که این آمار در ابتدای شروع فعالیت ستاد اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی 35 دستگاه بود و هم‌اکنون به طور تقریبی همه دستگاه‌ها را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز این فعالیت‌ها وجود داشت اما در حال حاضر به صورت نظام‌مند، یکنواخت و هدف‌دار پیش می‌رود، گفت: جامع‌ترین برنامه‌ها در سال‌های اخیر اجرا شده است و درکنار برنامه‌هایی که اجرا می‌شود آموزش‌های لازم مرتبط با این برنامه‌ها نیز داده می‌شود و آموزش‌هایی نیز برای ائمه جماعات ارائه شد که به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها در این زمینه شد.
در ادامه، آراض ضیایی، رییس شورای اسلامی  شهر زنجان تصریح کرد: اهمیت نماز برای همگان مشخص است اما گفتنی است که نماز ستون دین است و در قرآن به صورت دستور آمده است که «اقم الصلاه» و دستور به اقامه نماز دارد اما این اقامه نماز به برگزاری نماز به صورت جماعت اشاره دارد و لذا باید کوشید نماز جماعات همواره با شور بیشتری برگزار شود.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آیات قرآن کریم اقامه نماز و وجود نماز امانتی در دست مسلمانان است و لذا باید بکوشیم قدر این امانت را بدانیم و هرچه نماز را از سمت دولتی به مردمی پیش ببریم موفق‌تر خواهیم بود که اجرای طرح یاوران نماز بهترین شیوه در این راستاست.

captcha