رحمت خداوند شامل افرادی می‌شود که از گناه و معصیت پاک شده باشند
کد خبر: 3322713
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

رحمت خداوند شامل افرادی می‌شود که از گناه و معصیت پاک شده باشند

گروه اجتماعی: مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در مراسم نورانی محفل انس با قرآن در بندرعباس گفت: انسان باید از گناه و معصیت پاکسازی و پالایش شود تا مورد رحمت پروردگار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) از هرمزگان، حجت‌الاسلام سیدشکرالله زندوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در ابتدای محفل انس با قرآن کریم که دیشب، 12 تیرماه در حسینیه جهرمی‌ها در بندرعباس برپا شد، انسان را موجودی پیچیده خواند و گفت: اگرچه بشر تاکنون تلاش کرده خود را بشناسد و مسائل انسان‌شناسی زیادی مطرح شده اما زوایای مختلفی باقی مانده است.
وی انسان را موجودی دارای دو بعد جسم و روح دانست و افزود: جسم ریشه در خاک و روح مربوط به خداوند متعال بوده و قرآن کریم، بهترین راه برای شناخت مراحل آفرینش انسان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: انسان موجودی پیچیده است و قرآن کریم سخن‌های فراوانی در مورد او گفته است، حضرت علی(ع) نیز در مورد خلقت انسان می‌فرماید «انسان اگرچه موجودی کوچک است اما اسرار عالم در وجود او نهفته است و به‌طور کلی انسان خلاصه عالم است».
وی اظهار کرد: انسان با وجود پیچیدگی‌های وجودی خلقت خود، اگر توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف خویش را شناخت و به گوهر وجودی خود دست یاقت آن وقت است که خدا را شناخته و به او ایمان دارد.
زندوی با بیان اینکه با نظر در آیات قرآن کریم درمی‌یابیم که انسان موجودی دوبعدی که یکی بعد روحانی و ملکوتی و دیگری بعد حیوانی و نفسانی است، تصریح کرد: قرآن از طرفی نسبت به مقام شامخ انسان، با تعابیر گوناگون تجلیل کرده و از طرفی دیگر در آیات فراوان، او را مورد نکوهش و سرزنش قرار داده است.
وی ادامه داد: قرآن کریم گاهی انسان را به اوج می‌برد و تا جایی که به قول شاعر؛ رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند و درجایی دیگر می‌بینیم که او را آن‌قدر پست و خفیف می‌شمارد که از همه موجودات پست‌تر می‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اذعان کرد: قرآن در سوره مبارک شمس یازده بار قسم یاد می‌کند و سپس می‌فرماید «قسم به نفس انسان و کسی که این نفس را تعالی بخشید»، قرآن کریم در این آیات، بایدها و نبایدها را گوشزد می‌کند و به انسان یادآور می‌شود که از گناه و اطاعت ار نفس اماره در امان بماند.
وی تربیت و هدایت انسان را فلسفه نزول قرآن خواند و تصریح کرد: قرآن برای تربیت انسان نازل شده است، انسانی که هیچ‌کس به اندازه خداوند در عالم هستی نمی‌تواند او را بشناسد.
زندوی شناخت انسان را از مسائل مهم ذکر کرد و بیان اشت: آدمی قبل از آن که به شناخت جهان پیرامون خود و نیک و بد آن بپردازد، باید خود را بشناسد اگر به گوهر وجودی خود پی برد و شناخت آن وقت است که به بزرگترین سعادت نایل می‌شود تا جایی که امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرماید «کسی که به خودشناسی دست یابد، به بزرگترین سعادت و کامیابی رسیده است».
وی افزود: اگر آدمی قبل از هر چیز خود را بشناسد، بهتر می‌تواند از سرمایه‌های وجودی خود بهره ببرد و آن‌ها را شکوفا کند زیرا نقطه آغاز همان شناخت سرمایه‌های وجودی است.
مدیرکل تبلیبغات اسلامی هرمزگان در ادامه به تفاوت های بین شفا و رحمت اشاره و اظهار کرد: فرق شفا و رحمت در این است که شفا، انسان را از آلودگی‌ها و معصیت پالایش می‌دهد و بعد آثار خود را می‌گذارد و تا زمانی که انسان از گناه و معصیت پالایش و پاکسازی نشود به رحمت الهی دست نمی‌یابد، رحمت یعنی شکفتن وجود انسان در پرتو الهی و زمانی که انسان از گناهان پاک شود مورد رحمت قرار می‌گیرد.
وی در پایان اظهار کرد: قرآن در وجود انسان‌های گناهکار نفوذ نمی‌کند چون زمینه نفوذ قرآن در وجودشان نیست و از این رو روز به روز لجوج‌تر می‌شوند و انسان‌هایی که به این درجه از پستی و خفت می‌رسند گناهان و خلاف‌های زیادی را مرتکب می‌شوند و آثار مخرب‌تری را از خود به جای می‌گذارند.

captcha