غیبت زمینه‌ساز ابطال شخصیت اجتماعی افراد است
کد خبر: 2773547
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹

غیبت زمینه‌ساز ابطال شخصیت اجتماعی افراد است

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علوم انسانی دانشگاهیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه غیبت زمینه‌ساز ابطال هویت و شخصیت اجتماعی افراد است، گفت: این رذیله اخلاقی خسارت بزرگی برجامعه وارد می‌کند.


حجت‌الاسلام مهدی اسداللهی، مدیر حوزه علوم انسانی دانشگاهیان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: غیبت اجزای جامعه بشری را یکی پس از دیگری فاسد و آثار صالح افراد از بین می‌برد.



وی ادامه داد: اگر غیبت در جامعه رواج پیدا نکند هر فرد از افراد جامعه با فرد دیگری در ارتباط و در کمال اطمینان خاطر و سلامتی از هرخطری با او یکی می‌شود و ترسی از ناحیه او به دل راه نمی‌دهد.



مدیر حوزه علوم انسانی دانشگاهیان خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر همه افراد جامعه با یکدیگر رو راست و از غیبت پرهیز کنند جامعه واحد و درستکار تشکیل می‌شود.



اسداللهی با اشاره به اینکه غیبت اعتماد و اطمینان را در جامعه متزلزل می‌کند، افزود: حسنات را از بین می‌برد و بار سیئات دیگران را به دوش غیبت کننده می‌گذارد مهمتر از همه اینکه عبادت فرد تا چهل روز پذیرفته نمی‌شود و در دسته کسانی قرار می‌گیرد که قبل از همه وارد دوزخ می‌شوند.



وی ادامه داد: غیبت خسارت بزرگی برجامعه وارد می‌کند به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد با یکدیگر قطع رابطه و راه را برای نفوذ دشمنان فراهم می‌کنند.



مدیر حوزه علوم انسانی دانشگاهیان خراسان جنوبی با بیان اینکه غیبت بلای جامعه سوز به منزله خوره‌ای است که اگر در بدن شخص راه یابد اعضای او را یکی پس از دیگری می‌خورد تاجایی که به کلی رشته حیاتش را قطع می‌کند، افزود: اگر انسان به این نکته توجه کند که غیبت کردن او را از چشم مردم می‌اندازد و به‌عنوان فردی خائن، حق نشناس و ناتوان در جامعه معرفی می‌شود این رذیله اخلاقی را انجام نمی‌دهد.



اسداللهی با اشاره به اینکه انسان برای داشتن منزلتی شایسته و صالح اجتماع را تشکیل داد، اظهار کرد: او می خواست با تشکیل این اجتماع یک زندگی اجتماعی داشته به‌گونه‌ای که با دیگران در ارتباط  باشد که غیبت باعث می‌شود او را از این منزلت ساقط و هویتش را از او بگیرد.



وی با تأکید بر اینکه غیبت حق‌الناس است چرا که آبروی خلق خدا را می‌برد، افزود: ارزش آبروی هر کس مثل ارزش جان و مال اوست و تا صاحب حق راضی نشود خدا او را نمی‌بخشد.



مدیر حوزه علوم انسانی دانشگاهیان خراسان جنوبی با بیان اینکه در اثر شیوع غیبت تمامی افراد جامعه از صلاحیت زندگی اجتماعی ساقط و صلاح جامعه به فساد کشیده می‌شود، یادآور شد: انس نگرفتن، اعتماد نکردن و ایمن نبودن از آثار این پدیده شوم است.

captcha