بررسی اشتراك بين انقلاب امام خمينی(ره) و گاندی در نشست دهلی
کد خبر: 2075980
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴

بررسی اشتراك بين انقلاب امام خمينی(ره) و گاندی در نشست دهلی

گروه سياسی و اجتماعی: نقطه اشتراك بين انقلاب امام خمينی(ره)، بنيانگذار كبير انقلاب اسلامی ايران و «مهاتما گاندی»، معمار استقلال هند و رهبر ملی مردم اين كشور ديروز، 16 بهمن، طی برگزاری نشستی در دهلی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه هند، اين نشست يك روزه ديروز پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به همت مركز «باب العلم» دهلی و به مناسبت سی و دومين سالروز پيروزی انقلاب اسلامی ايران و سالروز شهادت امام رضا(ع) برگزار شد.
سخنران نشست دهلی حمايت از مظلومان را مهم‌ترين نقطه اشتراك انقلاب امام خمينی(ره) و قيام مهاتما گاندی برشمرد و اظهار كرد: ريشه اين دو انقلاب، حسينی بوده است و مهاتما گاندی پس از آزادی هندوستان از سلطه انگلستان درباره امام حسين(ع) و واقعه كربلا گفت: «من برای مردم هند چيز تازه‌ای نياوردم، فقط نتيجه‌ای را كه از مطالب و تحقيقاتم درباره تاريخ زندگی قهرمان كربلا به دست آورده‌ام، ارمغان ملت هند كردم. اگر بخواهيم هند را نجات دهيم واجب است همان راهی را بپيماييم كه حسين بن علی(ع) پيمود».
وی در ادامه افزود: امام خمينی(ره) نيز پس از پيروزی انقلاب فرمود: «اين محرم را زنده نگه داريد؛ ما هر چه داريم از اين محرم است. محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.»
براساس اين گزارش، «كريم نجفی»، رئيس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ايران در دهلی، رياست نشست ديروز اين شهر را بر عهده داشت و «اختر الواسع» و «بصير احمد» در آن سخنرانی كردند.
captcha