سبک زندگی متعالی از برکات جریان‌سازی قرآنی در جامعه است
کد خبر: 1430285
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
مدیر‌کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارشاد:

سبک زندگی متعالی از برکات جریان‌سازی قرآنی در جامعه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: جریان‌سازی قرآنی در جامعه، به‌خودی خود بر سبک زندگی افراد مؤثر بوده و در صورت استخراج الگو از آیات نورانی قرآن کریم، سبک زندگی متعالی و در شأن خلیفة‌‌لله بودن را شکل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، محمد‌مهدی احمدی، مدیر‌کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته، 24 تیرماه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی «رمضان» که در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان برگزار شد، با تأکید بر این‌که ماهیت این جشنواره، قرآنی بوده و در 13 استان کشور به اجرا درآمده است، گفت: با توجه به این‌که طبیعت انسان با اجتماع گره خورده است، برای زندگی اجتماعی موفق، نیازمند الگوهایی است که می‌توان به جرأت بیان کرد که قرآن کریم، بهترین الگو برای زندگی توأم با سعادت است.

وی افزود: قرآن کریم، به‌عنوان کتاب هدایت بشر، دو نوع نگاه به انسان‌ها دارد که در نگاه خدایی قرآن به او، انسان از منظر زیبایی مورد توجه بوده و در نگاه فرشته، انسان از منظر زشتی مورد توجه قرآن قرار می‌گیرد.

مدیر‌کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که باید از نگاه خدایی به انسان، بهره اخلاقی ببریم، اظهار کرد: این نوع بهره‌مندی از نگاه خدایی به انسان، زیبایی‌های او را در دید سایرین برجسته‌تر می‌کند.

احمدی عنوان کرد: نگاه خدایی به انسان و بهره‌مندی اخلاقی از این نوع نگاه قرآن کریم سبب می‌شود تا معیشت افراد در جامعه، سرشار از اعتماد بوده و در غیر این صورت، جامعه‌ای آشفته را در پی خواهد داشت که با اختلالات مختلف روبرو خواهد بود.

بهره اخلاقی از نگاه خدایی قرآن به انسان باید در جامعه ترویج داده شود
وی با بیان این‌که بهره اخلاقی از نگاه خدایی قرآن به انسان باید در جامعه ترویج داده شود، اظهار کرد: ترویج این نوع نگاه در سطح جوامع، نه تنها از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه با ایجاد جریانی که محوریت آن قرآن کریم و نگاه زیبایی به انسان است، خروجی‌های مثبتی را نیز در پی دارد.

این مسئول ادامه داد: جریان‌سازی قرآنی در جامعه، به خودی خود بر سبک زندگی افراد مؤثر بوده و در صورت استخراج الگو از آیات نورانی قرآن کریم، سبک زندگی متعالی و در شأن خلیفة‌الله بودن را شکل می‌دهد و این یکی از برکات جریان‌سازی قرآنی در جامعه است.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان، از قرآن کریم به‌عنوان کلام نورانی خداوند سبحان یاد کرد و گفت: از آن‌جایی که صفت هدایت‌گری‌ قرآن، منحصر به زمانی خاص نبوده و همه ادوار را در بر می‌گیرد، می‌توان از آن به‌عنوان متعالی‌ترین کتاب هدایت بشر یاد کرد.

زمان، مفاهیم هدایت‌گر قرآن را بیش از پیش آشکار می‌کند
وی افزود: برخی از معجزات پیامبر اکرم(ص)، از نوع سمعی و بصری است و مربوط به زمانی معین است اما قرآن کریم، تاریخ مصرف معینی نداشته و هرچه در طول زمان به پیش می‌رویم، مفاهیم هدایت‌گر آن را به‌طور کامل‌تری درک می‌کنیم.

امام جمعه زنجان با تأکید بر این‌که هیچ توطئه‌ای نتوانسته است خدشه‌ای بر قرآن کریم که معجزه پیامبر اکرم(ص) وارد کند، بیان کرد: قرآن کریم، بزرگ‌ترین معجزه فرهنگی پیامبر اسلام(ص) بوده و در طول تاریخ دستخوش حوادث نیز نشده است.

حجت‌الاسلام خاتمی تأکید کرد: ماه رمضان به‌عنوان ظرفی مقدس در اختیار انسان‌های مؤمن قرار داده شده است که مظروف آن قرآن کریم است و وظیفه هر انسانی است تا از هدیه خداوند متعال محافظت کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به این‌که استان زنجان دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه قرآن و عترت است، اظهار کرد: برنامه‌های مناسبی در این حوزه در سطح استان طراحی و اجرا می‌شود اما باید توجه داشت که با وجود ظرفیت‌های فراوان در میان قرآنیان استان، این برنامه‌ها نیازمند ارتقا است.

وی با تأکید بر این‌که جهل، یکی از بدترین بیماری‌ها محسوب می‌شود، عنوان کرد: حضرت علی(ع)، کامل‌ترین بشر پس از پیامبر اکرم(ص) محسوب می‌شود و باید از فرصت رمضان برای درک هرچه بیشتر فضایل امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان الگویی تربیت‌شده در محضر قرآن بهره ببریم.

برگزاری 100 برنامه در قالب جشنواره رمضان در زنجان
ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این مراسم، با اشاره به این‌که نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی «رمضان» در زنجان از 11 تا 24 تیرماه امسال به نیت 14 معصوم برگزار شده است، گفت: در طول این مدت، بیش از 100 برنامه در سطح استان و 52 برنامه نیز در سطح شهرستان زنجان برگزار شد.

وی افزود: این جشنواره با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده و مدیریت جهادی و عزم ملی فعالان برگزاری جشنواره در استان مثال‌زدنی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با تأکید بر این‌که طراحی بخش‌های مختلف این جشنواره در طول 5 روز به انجام رسید، اظهار کرد: امور اجرایی این جشنواره، با تأسی به شعار عزم ملی به انجمن‌های قرآن و نهج‌البلاغه، مؤسسات قرآنی و انجمن‌های فرهنگی ـ هنری استان واگذار شد.

مقدم در پایان عنوان کرد: برپایی نمایشگاه کتب علوم قرآنی، نمایشگاه عفاف و حجاب، برگزاری کارکاه‌های تدبر در قرآن و سبک زندگی اسلامی، پنج نشست ادبی با موضوع «تأثیر قصص قرآنی در ادبیان فارسی»، 30 محفل انس با قرآن و تجلیل از فعالان و خادمان قرآنی استان، از جمله بخش‌های جشنواره فرهنگی، هنری و قرآنی رمضان در زنجان محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از محمد‌حسین صائینی، به‌عنوان خادم قرآن در رشته تفسیر، قاسم جعفری، به‌عنوان خادم قرآن در حوزه دانشگاه‌ها، علی عبدالحسین‌زاده، به‌عنوان کاتب قرآن، مهدی اکبری، به‌عنوان خادم قرآن و همچنین عبدالله مرادی و کبری قربانی به‌عنوان پیشکسوتان قرآنی استان تجلیل به‌عمل آمد.
همچنین سیده‌نازنین موسوی، از ایکنا، ملک‌ناز نجفی، از موج رسا، فاطمه حیدری، از فارس و سارا خداکرمی، از تسنیم به عنوان فعالان رسانه‌ای حوزه قرآن نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

captcha